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Convegno S.I.I.V.  |
The project refers to a new arrangement of the lanes for slow and fast traffic and emergency, in a bi-directional motorway. It concerns all dual carriageway like clearway, freeway, speedway, expressway, highway, main roads, super-highway.
Many improvments are obteined:
maximum distance between fast vehicles;
access from both sides to the point where an emergency or an accident has occurred;
central position of SOS line, service, counter, rest area, etc., with full and two-way utilization; more fluid exits and accesses to the lanes.
The incoming spurs are always preceded by the outgoing spurs (no spur roads with mutual dangerous obstructing).
The incoming-acceleration ramps are normally overpassing, while the outgoing-deceleration ramps are underpassing: this reduces the crash into and roll over a side barrier.
The "telepass" gates are in the opposite side: this saves the inverse utilization of central gates. The project cancel the dangerous position near the emergency lanes, because remain the same direction of the overtaking lanes.
Except for a few cases the junctions are direct and intuitive, without knots. The junctions are very compact, with some 3 level layering, while the overpassings (or underpassings) take only place between single carriageways.
All this is possible on condition we think the main nodal points: Terminal interchange Intermediate Junction 3 Branches Spur Road 4 Branches Spur Road Service Station and Parking Area
Il progetto concerne una nuova disposizione delle corsie di marcia, sorpasso e di emergenza, in un'autostrada a doppia carreggiata, per cui riguarda superstrade, ed autostrade con o senza pedaggio. Il progetto di autostrade secondo questo nuovo schema attua:
massima distanza tra i veicoli veloci;
possibilità di accesso da entrambe le direzioni per i mezzi di soccorso stradale, di polizia e controllo;
posizione centrale delle linee SOS, dei punti BLU, delle aree di servizio e di sosta, degli Autogrill etc., con pieno utilizzo da entrambe le direzioni;
svincoli di entrata ed uscita più fluidi e sicuri. Ciò è possibile modificando l'impostazione dei principali nodi funzionali quali: Ingressi terminali (Terminal) Svincoli autostradali intermedi Stazioni di servizio, aree di sosta, autogrill. Dalla nuova impostazione di progetto di autosrade, discendono anche le seguenti caratteristiche:
Le uscite precedono sempre gli ingressi (raccordi autostradali dove, senza pericoloso veicoli in accelerazione e veicoli in decelerazione). Le rampe di ingresso-accelerazione sono normalmente in sovrappasso, mentre le rampe di uscita-decelerazione sono in sotto passo.
Le porte "Telepass" sono collocate agli estremi come di consueto onde poter invertire il senso di marcia dei caselli centrali in base alla intensità di traffico, ma è anche mantenuto l'allineamento con le corsie di sorpasso,evitando l'intreccio fra mezzi diretti alle aree di sosta e/o agli sportelli viacard (punto BLU) e veicoli in rapido passaggio.
Tranne pochi casi gli svincoli sono diretti ed intuitivi, senza cappi o nodi. I raccordi sono molto compatti, con qualche triplo livello, mentre i sovrappassi (o i sottopassi) supportano carreggiate unidirezionali