"
DOMANI
PROVA
GENERALE “
( Massima puntualita’, si prova: "I raunisi")
Commedia in tre atti
di
Antonio
Sapienza e Salvo Saitta
Personaggi:
Carmelo Caracciolo.........................
Capocomico;
Angelina Caracciolo..........attrice,moglie
di Carmelo;
Nella...................................
prima attrice;
Peppino
Speranza......................... primo attore;
Tuccia
Mangano........................attrice giovane;
Melo
Caruso.................................scenografo;
Rosario Germana`...........aiuto
regista intellettuale;
La vicenda si svolge in un
teatro di Catania durante le
prove della farsa" U
curtigghiu de' raunisi".
Atto I
Sul palco e` stato predisposto
tutto il materiale occorrente
per montare una scena, che
rappresentera` il cortile tipico
di un quartiere popolare di
Catania degli anni venti.
Massimo disordine e confusione
di materiale di scena:
costumi, copioni, fari,
posaceneri pieni di cicche, ecc.
La scena e` buia.
Lo spettacolo inizia con il
sipario aperto e con le luci che
pian piano riprendono. Musica
adatta.
Subito dopo, con un vociare
irato, dalla platea sale in scena
il Capocomico e l'aiuto
regista.
Car.- Ecco, u vidi? U vidi?
Lassanu tutto comu aierisira: un
casino! E a curpa e da to!-
Ros.- Mia? e perche` mai?-
Car.- Tua picchi` nun sai fari
u to misteri. Ma cchi razza
d'aiutu rigista si tu? Tu ava a fari
sistimari la scena
e faramilla truvari gia` muntata.
Inveci, ora, pirdemu
minumu minumu
mezz'ura p'annacarini, menz'ura pi
abbissari; menz'ura pi muntari, e
accussi`, fra tira e
molla, mi sperdi tutta la sirata
ammatula!
Bedda matri s'appoi un cristianu nun
s'a mettiri a
lastimari...-
Ros.- E quando la dovevo far
montare? Di notte?- (ironico)
Car.- E quando la dovevo far
montare, di notte? (sfottente)
Au sciavuni! Vinevi cu Melu dui uri
prima e a muntauru.
Semplici, no?-
Ros.- Semplice per voi, ma a me
non mi obbedisce nessuno.
Se avessi detto a Melo: vediamoci due
ore prima degli
altri, m'avrebbe risposto: Ho da
fare! m'avrebbe girato
le spalle e se ne sarebbe andato
via...(tono permaloso-
lamentoso)
Anzi, giacche` ci siamo, vorrei
esternarvi le mie
lamentele.-
Car.- Senti beddu, lastimi e
lamenti ci n'aiu pi mia, pi tia
e pi tutti i to parenti, e mi
n'avanza macari n'unza e
triquarti.-
Ros.- Ma e` vitale ...-
Car.- Lassa perdiri a Vitali
che morsi propriu aieri,saluti
c'e` cca`.-
Ros.- Non scherzate Maestro, io
parlo seriamente.-
Car.- Va beni, parra, ma
intantu mettemu nu pocu d'ardini na
stu manicomiu..- ( mi mette a
riordinare )
Ros.- ( aiutandolo ) Io vi
voglio dire che non mi sento
realizzato non sono soddisfatto del
ruolo che m'avete
affidato..-
Car.- ( interrompendolo) Ma
quali ruolo? Tu non reciti.
(sotto voce) E menu mali,
diminiscanzi.-
Ros.- Mi riferivo al ruolo di
aiuto regista. (pausa)
Qui nessuno mi da retta quando parlo.
Tutti mi
sottovalutano, anzi direi che tutti
mi sopportano
appena appena.
Come posso affermare la mia
personalita` artistica se non mi date
la possibilita`
di esternarla?
Poi il mio nome in locandina e` messo
tra i tecnici...-
Car.- Finisti? Si? Allura
attaccu iu.
Tu figghiu miu, senza offisa, si
camurriusu assai...-
Ros.- ( interrompendolo) Come
sarebbe?-
Car.- Vegnu e mi spiegu:
Tu si nu bravu carusu, ma si macari
nu pocu, bada bene,
un poco, antipasticuliddu. Sara` pi
s'aria
d'intellettuali ca ti dai; sara`
picchi` ti senti
accutturatu e nun perdi occasioni ci
citari i classici,
i grandi autori, i ragisti famosi;
sara` pi ss' agenda
ca porti sempri cu tia, malanova, ca
ti fa travagghiari
cu na sula manu; e lassila cca supra,
bedda e pulita, e
usa
tutti dui li mani pi luvari ssa faddacca; inzumma,
fattu sta ca rumpi li cosi.. li cosi,
capisti? Ora,
fatti prissuasu, cca semu na
cumpagnia di teatranti
dialettali, semu genti alla bona: ni
vuscamu u pani ca
risata; e tutti si minchiati ca 'ncucchi
sull'arte
tatrale del primo ventennio in italia,
a nuatri nun ce
frega niente. Capisti?-
Ros.- Ma io...-
Car.- ...ma tu si' pumpusu e
sacciusu..-
Ros.- Volete dire, forse,
saccente?-
Car.- Vogghiu diri ca fai un
varvasapiu. Chiddu ca sapi
tuttu, o cridi di sapiri tuttu.
Au, stamu parrannu
pi l'autri, picchi` a mia nun hai
nenti d'anzignarimi, mi spiego?
Comunque, iu ti piggiai cu mia,
picchi` mi desinu boni
informazioni. Mi dissuru: E` un
picciottu priparato e
vulintiroso. Quindi travagghia e
farti onori.( piano )
Ca ora, a centu abbunamenti chi fa ci
sputavu?-
Ros.- ( che ha sentito
qualcosa) Come avete detto?-
Car.- Iu? e chi dissi?-
Ros.- Avete parlato d'abbonamenti.-
Car.- Certu, abbonamenti... ca
comu.. m'ana prumissu centu
abbunamenti ( imbarazzato) pi.. pi..
p'a prossima
stagione, a pattu ca ci facevu tri
farsi su cincu
spittaculi... inzumma, su cosi mei,
cosi della
direzione artistica..-
Ros.- Scusate, allora
dicevo...-
Car.- ( interrompendolo
spazientito) Au ora basta. Sbarattamu
e dimostrami a to bona vulonta`.
Ecco, varda, pigghia sta staccia e
portala fra le
quinte, levammila dei peri...( pausa.
Rosario esegue) E
intantu passo` gia` nu quartu d'ora
abbunnanti.(
guardando l'orologio da polso) E
nuddu si vidi...-
Dalla sala entrano Angelina,
Melo e Nella. Ciarlano tra di
loro, a soggetto.
Car.- Au, v'annacati?-
Ang.- Annacati a cui?-
Car.- Annacati, in senzu ca vi
smuviti, semu in ritardo.-
Ang.- Allura, putevi diri: Pi
favuri cara mogliettina, cari
signori, avissi nu pocu di primura,
si nun vi dispiaci
vi vulissuru affrittari.-
Car.- E chi su, sparacanaci?-
Ang.- Spiritusazzu...(smaccoso)-
Car.- Ca certo: Intantu ca c'eru,
vi putevu mettiri nu
tappetu russu e fari arrivari macari
a banna de
bersaglieri...-
Ang.- ( salendo sul palco) Chi
dicisti?-
Car.- Iu? Nenti, nenti. ( poi
cambiando discorso) Melu, a
isamu sta scena?-
Mel.- Ca..ca...-
Nel.- Non essere volgare!-
Ang.- E lassatulu parrari u
sapiti ca ci ampingi a lingua
quannu e` nirvusu.-
Car.- Uora e` nirvusu?
Abbissati semu...-
Ang.- Ognunu sapi i fatti so.-
Mel.- Po..po..-
Nel.- Ancora?...-
Mel.- E la..lassatimi pa..parrari,
annu..annu..annunca minni,
minni..-
Nel.- Ma e` tosto.-
Mel.-...vaiu!-
Car.- E parra, e accuzza ...-
Mel.- Accu..accuzzu. Io
di..dichiaro che sono stuffo di
pigghiari ordini.
Poi ho letto la locandina appinnuta
fuori e sono
inca..inca..-
Nel.- Un'incas?- ( Melo con la
testa fa cenno di no).
Ang.- Incantatu?- ( Melo dinem)
Car.- Incasinatu?- ( Melo idem)
Mel.- Inca.. incazzatu...-
Nel.- Sempre piu` volgare...-
Mel.- ...e a
mia m'a ta purtari rispettu picchi` sugnu un
artista come voi.
Sugnu scenografo, un artista della
sega, e mi dovete
mettere in locandina con gli artisti
non con i tecnici.
Poi, voialtri...artisti ( ironico) pi
miraculu
conoscete
solo le vostre singole parti...Mentri ju, ca
v'ascutu cu santa pascienza quannu
pruvati e ripruvati,
sacciu a memoria tutti i vostri parti
pi puntu e
virgula.
Capito?-
Car.- Senti beddu, da chi munnu
e` munnu i locandini si
fanno accussi` . Vuora arrivasti tu e
staustru sciavuni
( indica Rosario) e vuliti cangiari
l'antichi usi e
custumi.
Ang.- Cangiasti i custumi? all'ultimu
mumentu? E chi ssi
foddi? -
Car.- Usi e costumi, comu diri:
tradizioni...-
Mel.- U facemu in lingua?-
Car.- Mih, v'u 'mmagginati U
curtigghiu de raunisi fattu in
lingua italiana? Minchiuni!
A vo travagghia va`. ( fra se)
Scenografo... pi mia si
nu tintu mastrurascia...Scenografo,
casumai
scemografo.-
Intanto Angelina e Nella hanno
tolto dalla scena i costumi e
stanno mettendo ordine nel
palco. Arriva Tuccia.
Tuc.- Buonasera a tutti...-
Car.- Tuccia cara...-
Ang.- ( a Carmelo sottovoce)
Tuccia cara? Chi su ssi
cunfirenzi, vidi ca ti lassu curriri
na tappina.-
Car.- ( recandosi ad arte ad
aiutare Melo e Rosario) Muntamu
ssi sceni carusi..-
Gli altri salutano Tuccia a
soggetto.
Durante tutto l'atto, gli
attori non impegnati nelle varie
battute, usciranno e entreranno
di scena a soggetto,
simulando la sistemazione del
palcoscenico.
Nel montare le scene si
verificheranno varie gaffe che
comporteranno piccoli incidenti
e lievi ritardi. Carmelo
si lamentera` e inveira` contro
la sua sorte.
Car.- E puteva essiri diversu?
E mi pareva! E puteva filari
tuttu lisciu? Malanova a mia e alla
mia sorti, sorti
buttana!-
Ang.- E va beni, nun t'agitari
tantu. Si sanu ca sti cosi
accapitanu..-
Nel.- D'altronde si dice: prova
generale da scifo, successo
assicurato..-
Car.- Ca certu, a vuatri chi
vinni futti se tuttu va mali:
L'abbonati su de me.-
Tuc.- Via maestro, sia
fiducioso.. ( leziosa).
Ang.- A chista un jornu o l'autru,
ma jocu in tempu unu e
dui.( fra se).-
Ros.- Melo, attento a quella
vite, e` lenta..-
Mel.- Iu sugnu sce.. sce..-
Car.- ..Scemu..no? Scemunitu?
no? sceccu?-
Mel.- ( torvo in viso) Sce..scenografo
non ma..ma..-
Car.- Mattu? no? macchetta? no?
Macchimalanova si?-( e torna
a lavorare).
Mel.- Macchinista. Se volete un
macchinista, ve lo pagate!
E ora finitila o minni.. minni..
minnivaiu!-
Car.- Melu, calmati,
travagghiamu ca u tempu scuagghia. E
dumani c'e` u debuttu...-
Ang.- Dumani? E nun e` pi jornu
tridici?-
Car.- E dumani n'avemu propriu
tridici.-
Ang.- No, dumani n'avemu
quattordici.-
Car.- N'avemu tridici!-
Ang.- No, quattoddici!-
Car.- Carusi, quandu n'avemu
dumani?-
tutti: Tridici.-
Car.- E menu mali ca c'eranu i
tistimoni, annunca dumani
n'avevumu pi forza quattoddici.-
Ang.- Vih, pi na vota ca avisti
ragiuni, vardatulu comu si
cerni..-
Arriva in scena Peppino.
Pep.- Salute a tutta la
compagnia menu ca una..-
Car.- Ju a tia prima o poi, ti
nni mannu a casa..-
Pep.- E poi a parti di l'attori
giovani ta fai tu.-
Car.- Ma vardatulu, e` vecchiu
comu un cuccu e si criri
ancora..attore giovane. Penza d'arrivari
puntuali
chiuttostu!-
Pep.- Non e` ammesso il quarto
d'ora accademico? (smaccoso).
Car.- Pi tia ci voli u
triqquarti d'ura accademicu!
E a diri ca t'ava avvisatu...-
Pep.- Cui, a mia?-
Car.- No, a me nannu! (B.P.) U
fici scriviri nell'O.d.G..-
Pep.- E cchi semu in caserma?-
Car.- ( spazientito) Melo, chi
cosa ci scrivisti na
lavagnetta appinnuta nto botteghinu?-
Mel.- Ci..cci..
Pep.- .. bello..-
Mel.- (occhiataccia a Peppino)
Ci ci scrissi: Domani massima
puntualita`, si prova " i
raunisi"...-
Car.- Ieppoi?-
Mel.- Iep..iep..-
Pep.- ..Hurra`!-
Mel.- (c.s.) Ieppoi: massima
puntualita`.-
Car.- E tu u liggisti o no?-
Pep.- Certo ca u liggii: domani
prova generale. Quindi domani
massima puntualita`.-
Car.- No, massima puntualita`
e` oggi.-
Pep.- Oggi? e picchi` ci
scrivisti dumani?-
Car.- Aieri pi arrivurdariti di
oggi.-
Pep.- Au chi mi cunti, ju nun
m'arrivordu chi mangiai a
menzujornu.-
Car.- Senti 'mpari accuzzamu e
abbissamini. E attentu a
lavagnetta ca servi pi tutti...-
Pep.- Sissignuri signor
Capocomico.-
Car.- E tu vicicapucomicu ha
dari l'esempiu di serieta`.-
Nel.- Perche` tutti gli altri
lo sono...tu invece..-
Pep.- Ju inveci mi fazzu prima
i cusuzzi me, a facciazza to!-
Nel.- Ma come ti permetti?
Carmelo, esiggo le sue scuse!-
Car.- Pippinu, o frati,
nun'accuminciari.. avaja semu gia`
in ritardo. ( poi autoritario) Au, si
nun spirdemu la
prova, si po fari macari mezzanotti,
ma di cca nun esci
muddu.-
Pep.- Pi mia..-
Nel.- Gia`, per lui. Lui si e`
gia` fatto le sue cose, mentre
noi, come fessi, siamo stati
puntuali. Io non so
proprio come posso resistere ancora
qui, con voi..-
Car.- Picchi`, facciamo forse
schifo?-
Ang.- Avemu forsi a sgabbia?-
Nel.- Senza offesa, ma io prima
di venire qui con voi, ho
recitato con ben altre compagnie, con
vere personalita`
dello spettacolo.
Io ho fatto Pirandello con Salvo
Saitta, e non so se mi spiego.
Ho fatto teatro impegnato con Antonio
Sapienza..-
Ang.- E cu e` chissu?-
Pep.- E cu lu canusci!-
Ang.- Carmelu tu li canusci a
chissi ca ha muntuato uora
uora?-
Car.- I canusciu, i canusciu,
su dui bravi prissuni.-
Pep.- Chi sunu amici to?-
Car.- Amici.. amici no..
canuscenti..-
Ang.- Hai recitato cu chissi?-
Car.- Cui ju? Mai!-
Pep.- Ma forsi forsi, si nun mi
sbagghiu, ana travagghiatu
cca, na stu tiatru...nun sunu nomi
novi...-
Car.- Puo` darisi, qualchi annu
fa. Pi certu sacciu ca ntisi
diri ca cca` ci recito` Salvu
Saitta.-
Nel.- Certo ti sbagli. Ora
Saitta si metteva a recitare in
questo pidocchetto...-
Ang.- Stu tiatru pidocchetto?-
Pep.- Certamenti, pi idda,
grande attrice... guitta!-
Nel.- Guitta a me? Questa
poi...Carmelo, provvedi o me ne
vado via.-
Car.- Nzumma, mi vuliti
ruvinari? Se e` si, dicitammillo
chiaru e tunnu, e ju mi sparu n colpu
ri rivoltella e
mi fazzu satari i cirivedda. Ma se e`
no,
bottadivilenu amaru, mittitivi i
custumi e accuminciamu
la prova.-
Tuc.- Un minutino maestro,
vorrei ripassarmi la mia parte..-
Ang.-( imitandola) Un minutino
Maestro vorrei ripassarmi
la parte... Culumbrina e tappinara,
tu a to parti
ava sapiri gia` a memoria.-
Car.- Tuccia a canusci gia` a
memoria. Forsi la vuole provare
sulle tavole prima di fare la prova
generale.-
Tuc.- Esattamente.-
Ang.- ( mugugnando) Gia` sa
voli ripassari.. A viri si ti
l'avissi dittu ju: Cursi minn' avissa
fattu fari...-
Car.- ( rabbonendola) Avaja,
Angiluzza, e nu pocu di
pascienza, e` debuttante infine..-
Ang.- Debutta sulu na cummedia
veru? ( allusiva)-
Car.- E unni senno'?-
Ang.- Chissacciu ( fa la
misteriosa) Forsi.. pri casu.. no
lettu cu tia... Attentu a chiddu ca
fai. Picchi ju ti
rumpu...-
Car.- li corna!
Sta tranquilla, tranquilla. Cca si
travagghia
seriamenti. Qua niente sesso,
siamo...-
Ang.- Taliati a vista!-
Mal.- Au ascutati, Rosariu ha
scrittu na puisia. Faccilla
sentiri, e` bidduzza.-
Ros.- Ma no.. robetta, ma se
insistete...-
Pep.- Ju nun insistu!-
Ang.- Tu si sempri sgarbato.
Dai Rosario diccela.-
Car.- ...Currennu currennu...-
Ros.- ( declamando
enfaticamente)
- Cumpari Puddu, cchi l'aviti 'n
'ncagghiu?-
- Vih cumpareddu ni sugnu fagghiu.-
- Mancu na manata di fruscagghiu?-
- Sugnu allergicu, m'accattigghiu!-
Che faccio? continuo? vi piace?-
Car.- Bedda, bedda, piccatu ca
ci pinzo` prima Martogghiu.
A vo cucchiti, va`. ( disgustato).
Semu pronti?-
Ros.- ( adombrato) Scusate,
scusate. Certo, al lavoro.
Chi e` di scena?-
Mel.- Au, e nu mumentu, quannu
chiantu sta lapazza!-
Car.- Bedda matri, mi stavu
scurdannu i luci.
Mi facisturu perdiri la testa...(
rivolto verso lo
operatore delle luci) Bastianu, si
prontu? ( come se
sentisse la voce dell'operatore,
Carmelo continua a
parlare, mentre le luci seguono le
sue indicazioni)
Si? Benissimu. Danni u tri... ora u
dui..-
Pep.- ...ora l'asu..-
Car.- ( guardandolo di
traverso) Si. dammi u tri e u setti..-
Pep.- .. e na napulitana a
coppi..-
Car.- .. ca ti dugnu na ssa
tistazza di sceccu si nun a
finisti.. Bastianu, ora u cincu. Va
beni. Pigghia
chissa...-
Pep.- ... e porta a casa...-
Car.- Pippinu stasira si
spiritusu, chi successi?-
Pep.- Nenti, a ca vo
succerire...-
Car.- Si cuntentu, e` veru?-
Pep.- ( perplesso) Beh, nu
pocu..-
Car.- E basta?-
Pep.- ... e basta. Ma picchi`
mi fai tutti sti dumanni?-
Car.- Picchi` mi stai unghiannu
co sto spititu di patati, co
to ritardi e co to pizzicari la prima
attrice.-
Pep.- Avaja e chi nun si po
cchiu` sgizzari? E unni semu na
cunventu?-
Car.- No na cunventu.. d'avanti
a nu cunventu iemu a finiri,
a dummannari a limosina, si ni va
mali stu travagghiu.-
Pep.- E inveci u travagghiu e`
bidduzzo. Vinnu puliteddu...
Certu, lassanniti travagghiari in
paci...-
Ang.- ... Senza a prisenza
dell'autore..-
Pep.- Ca pi furtuna morsi da
ducentu anni ..-
Car.- In incognito...-
Pep.- E se veni u so
fantasima?-
Car.- Ci su coppa pi iddu, pi
tia e pe biati paoli.
Siete tutti pronti?-
Ros.- Prontissimi. Manca per
voi, vi dovreste cambiare..-
Car.- Va prima tu Pippinu, ju
abbesso na para di cosi; ci
fazzu fari ssa prova a Tuccia e poi
vegnu. Ma tu fammi
attruvari u camerino in ordini, comu
e cristiani.-
Pep.- Picchi`, anzamai chi
sugnu un turcu?-
Car.- Turcu no, ma vastasi si.-
Pep.- Ju vastasi?-
Car.- E unu ca mi lassa i
presarvativi in giro, comu s'avassa
a chiamari, nobiluomo?-
Pep.- Vih,pi na vota ca mi
scurdai fora. Chi farsa ca ci stai
armannu...-
Car.- Ma propriu ssa vota c'era
in giru patri Fruscacchia e i
vitti..e ai so abbonati ci tegnu,
ju!-
Pep.- E doppu? chiffa si
scannalia? Nun i usa macari iddu, pi
casu?-
Car.- Mi, cu tia nun
s'arraggiuna. Si propriu carni di
porcu!
Vo cangiti va; e fai prestu.-
Peppino esce sorridendo, mentre
Carmelo prende un copione e
chiama Tuccia.
Car.- Allura Tuccia,
incominciamu...dunchi:
- Alleggiu ca m'astruppiu. A cutini
mi scippi.-
Tuc.- Ti l'haiu spurigghiari
sti zazzini o no?-
Car.- Suddu secuti accussi`
m'haiu a fari a testa nova.-
Tuc.- ...Chistu e` u
ringraziamentu.-
Car.- Va beni, chista a sai.
Ora passamu a scena d'a scerra.-
Ang.- ( entrando gia` in
costume) Chissa s'a ripassa cu mia,
veru bedda? Avanti Carmelo dacci la
battuta.-
Car.- ( insospettito ed
allusivo) Mi stai cunsumannu.-
Tuc.- Jetta vilenu fratuzzu! Fu
e nun sara` cchiu`.
A prossima vota cci l'hai e ti teni!-
Ang.- E comu ti cumminau sta to
suruzza?-
Car.- Picchi` chi aiu?-
Tuc.- E tu chi picchi`
t'ammischi. Cu t'ha 'nterrugatu?-
Ang.- Suddu m'ammiscu veni a
diri ca m'apparteni.-
Tuc.- Varda, fatti l'affaruzzi
to, prima ca ti scippu tutti
li capiddi.-
Ang.- E provici.-
Tuc.- Si; 'ncasanza mi stava
scantannu tutta.-
Car.- ( prevendoli) Basta
cosi`.-
Ang.- E a scerra?-
Car.- Nun e` necessaria
pruvalla... ora!-
Ang.- Chi piccatu...( se ne va
fra le quinte delusa).-
Car.- Tuccia, vatti a truccari,
dai bella.-
Tuccia esegue tutta contenta.
Carmelo da un ultimo sguardo in
giro, fischietta, controlla la
scena, le quinte, i fari,
butta un po d'acqua sulle
tavole del palco, e intanto entra
in scena, furiosa, Nella.
Nel.- E no! Questo e` troppo!
Tu dovi prendere
provvedimenti!-
Car.- ( trasecolando) Chi
successi?-
Nel.- Quel brutto ceffo mi ha
toccato il.. popo`..-
Car.- Come, come?-
Nel.- Cosi`, intanto che ero
abbassata ad allacciarmi le
stringhe delle scarpe.-
Car.- Il po.. pocoso? intantu
ca t'allazzavi i scarpi?.. ma
no, sara` statu un casu..-
Nel.- Non un caso, ma un coso!
Capito? mi ha toccato, ma non
con la mano. Capite?-
Car.- Megghiu!-
Nel.- Come sarebbe a dire?-
Car.- Dicevo: Megghiu, si
tratta veramenti di un incidente
futtuitu.-
Ang.- Futti-tu? ma capii bonu?-
Nel.- Siete tutti volgari. Io
sono una signora...-
Ang.- Ca ci va bonu a fari a
curtigghiara..-
Nel.- Come si permette?-
Car.- Sulla scena. Sulla scena.
Angelina vuleva diri ca
fai bene la curtigghiara sulla scena.
Comu si addice
ad un'attrice, d'altronde...-
Nel.- Accetto le vostre scuse,
ma aspetto ancora quelle di
Peppino..-
Car.- Aspetta e spera..-
Nel.- Cosa avete detto?-
Car.- Ho detto.. ho detto
aspetta e speriamo che le faccia
subito, almenu incominciamu na bona
vota pi tutti.-
Mel.- Ju su.. sugnu
pro..prontu.-
Nel.- Ma io no. Aspetto prima
le scuse.-
Car.- E santa pascienza...Melu,
v'acchiamari a Pippinu.-
Pep.- ( entrando come se niente
fosse accaduto) Vulivi a
mia?-
Car.- Propriu a tia. Avanti,
facci le scuse alla signora..-
Pep.- (guardandosi
ostentatamente attorno) Quali signura?-
Car.- Alla signora Nella, qui`
presenti.-
Pep.- Picchi`, idda e` na
signura?-
Nel.- Cafone, volgare e
ignorante!-
Car.- Avaja Pippinu,( fa cenno
come per dire: accontentala).-
Pep.- L'accuntintai gia` na
vota...l'autra notti.-
Nel.- Mascalzone e bruto!-
Pep.- E.. masculuni!-
Nel.- Ora basta! La misura e`
colma! Io me ne vado!-
Car.- Ma no, Nellina, unni vai,
Pippinu scherzava...-
Ang.- Ca certu, iddu scherza
sempri cu tutti... macari cco
focu. ( con tono di rimprovero verso
Peppino).-
Nel.- Mi dispiace per voi, ma
sono irremovibile. Addio!-
( Nella esce di corsa dalla parte
della sala.)
Pep.- ...Ora torna..( sicuro di
se).-
Car.- Si nun torna sugnu
ruvinatu... ma a tia ti mangiu
u cori..-
Pep.- Torna, torna...-
Car.- Rosario, vidi unn'e`.-(
Rosario esegue)
Mel.- Io so..so sono pronto.-
Car.- ( guardando la scena,
terrorizzato) E chistu sarebbe
nu curtigghiu?-
Mel.- Libera interpretazione di
un curtigghiu!-
Sul fondo scena, intanto che
Carmelo parlava con gli altri,
Melo ha montato una specie di
" dammusu " .
Car.- Figghiu di tappinara, e
cchi mi voi rovinari macari tu?
Nun ci abbasta Pippinu, Nella, me
muggheri ca sua
gilusia, ti ci metti macari tu che to
minchiati? Ma ju
mi pigghiu a scupetta e fazzo na
carneficina
collettiva: Vi fucilu, poi v'affucu,
poi v'anniu, vi
tagghiu a panza e mi mangiu a
quarumi!-
Ros.- Maestro, e` andata via
dal teatro.-
Mel.- E ora cu a fa a so
parti?-
Car.- ( guardandolo con
cupidigia, imitato dagli altri) A so
parti? A so parti a fa cu sapi tutti
li parti a
memoria. A fai tu!-
Mel.- Ju? e chi sugnu fimmina?-
Car.- ( sadico) Ci addiventi,
s'e` necessariu..-
Mel.- ( a tutti) Ai fremmi,
fremmi o v'astruppiu..( prende
un asse e li minaccia)-
Car.- Veni cca beddu..soru
soru..-
Ang.- Statti fremmu
Miluzzu..fatti acchiappari.-
Pep.- Avaja, fatti vestiri...-
Tuc.- Ci vuole cosi` poco...per
essere femmina..( allusiva).-
Ros.- Coraggio salvatore della
patria!-
Car.- ( a tutti) 'Ncoddu
carusi!-
Tutti gli vanno addosso e
immobilizzano Melo che si dibatte
furiosamente.
Car.- Chiudete il sipario.
Prova generale!-
Il sipario lentamente si
chiude.
Atto III
Stessa scenografia dell'atto
precedente, meno quel bizzarro
"dammusu" costruito
da Melo.
Al suo posto, in alto, si
vedr… un balconcino patrizio.
Il sipario si apre lentamente e
la scena Š vuota.
Dalla sala arriva Carmelo.
Car.- Allora? Chi Š di scena?-
Ros.- (Facendo capolino da
dietro il sipario aperto) Dovrebbe
esserci Ciccio, ma ancora non Š
arrivato.-
Car.- (salendo sul palco) E pi
oggi non arriver….-
Ang.- (entrando in scena) Comu,
comu?-
Car.- E u sacciu, u sacciu! Ci
haie dato troppa cunfirenza,
l'aie trattatu troppu bonu e
s'innaprofitta da bont….
Ang.- Ah, u capisti finalmenti!
Chiddu ti pigghia pi fissa
d'o primu jornu ca u pigghiasti cu
nuatri.
Sempri avi chi fari, sempri arriva
tardi, sempri avi
parti da terzo atto, in modo di
travagghiari menu ca
pu•.
Ma a pava.. chidda Š uguali pi
tutti...-
Car.- E ci hai raggiuni macari
tu. Sugnu nu brocculu ca si
fa pigghiari po panaru di nu
murvuseddu. Ma astavota
Š giustificatu: E' na 'n funnu di
lettu ca frevi a
quaranta!-
Ang.- E tu comu u sai?-
Car.- U sottoscrittu inveci
d'arripusari, Š andato a
telefonari. Quindi sapi!-
Ang.- Pi mia sunu tutti
scasciuni. Chiddu Š lavativu natu e
tu ci hai tinutu a cannila.-
Car.- Certu, ca pi lingua...-
Ang.- Se tu avissi la bont…
di spiegarini sta particolarit…
ca fai...-
Car.- Qualchi vota s'ann'a
fari!
Chiddu Š un bravu carusu.
Travagghia, sturia, e recita
cu nuatri pi passioni, ma macari
p'arritundari a pava
di giuvini di nutaru.-
Ros.- Maestro, cosa studia?-
Car.- Cridu ca sturia
all'Universit…. Voli fari l'avvucatu.-
Ang.- E allura picchŤ tanti
misteri cu mia?-
Car.- PicchŤ tu ti pigghi
tutti li corni di l'autri e te li
metti na to testa.
N'esempiu? ( vedendo Angelina pronta
a ribadire) Chi
t'interessa a tia di comu trattu i
carusi d'a
cumpagnia? Levo qualchicosa a tia? E
nostri figghi?
A cu fazzu tortu?
Eppuru tu t'antrichi, ci ficchi u
nasu, ci pasci a fari
curtigghiu.
Boba, bona, fammi finiri.
Ju fazzu i cosi senza malizia, ma tu
ci duni nu scopu
ammucciatu a tuttu chiddu fa fazzu o
nun fazzu.
E poi, cu ssa carusa, cu Tuccia? E'
na carusa di
talentu, ca po farisi strada no'
tiatru: Š giovani, Š
ambiziusa, Š volentirusa, ma ju
nu'haie putiri aiutari
sinn• tu penzi ca m'a portu a lettu
cu mia.
Eccoti servita.
Ang.- Favorita, nel caso
fa-vo-ri-ta! Ma chissu Š nu tastu
ca sona sempri. Doppu ni
parramu..duppu!(rientra)
Car.- E passai u vaiu!
Mih, pi na vota ca ci rapii u cori...
Ora pi tri jorna
a casa sgravitu a correnti
elettrica..-
Ros.- Scusi Maestro e cosa
c'entra la corrente elettrica?-
Car.- Tu si' maritatu? No? E
allura, quannu ti mariterai
saprai cosa c'entra a correnti
elettrica, na to casa,
quannu to muggheri Š incazzata cu
tia.
Ora, varda chi fai, dammi ssu cupiuni
ca abbissamu a
parti di Cicciu... Videmu.. no, u
baruni ci a essiri pi
forza...ma no... inveci si.
Ma se si sintissi sulu la so vuci?
Ci sugnu! Facemu sintiri sulu la so
vuci.
Pigghia nota Saruzzu.-
Ros.- Prendo nota. Ma la voce
del barone chi la fa?-
Car.- ( con noncuranza) La fai
tu!.-
Ros.- Io? Ma io non so..-
Car.- Varda, Š facili facili.
Ti metti dda supra ( e indica
il balconcino) e leggi la parte di
Cicciu.
Semplice.-
Ros.- E se m'impappino?-
Car.- ( con flemma) Ti magiu u
cori.
Attacchiamo.
Ros.- Chi Š di scena?-
Car.- Tu, cretinu!-
Rosario mogio mogio si reca tra
le quinte e va a prendere
posizione.
A un cenno di Carmelo, poco
dopo entra in scena Tuccia\Betta,
che regge in mano una scopa.
Bet.- ( canticchiando e
spazzando) Me soggira mi dissi: vo'
travagghia!
e nun mi fari patiri la figghia;
quannu ta desi ju era na quagghia...-
Ros.- Donna Betta, donna
Betta..pss..pss-
Bet.- Cu Š?-
Ros.- Sono io il Baronello..-
Bet.- Ah, siti vui. E chi
vuliti?-
Ros.- Come siete brusca donna
Bettina. Vi volevo fare una
preghiera. Se posso..-
Bet.- Parrati.-
Ros.- Ecco, visto che avete la
scopa in mano, verreste a
spazzare qui da me?-
Bet.- A scupari ddocu?
Vulinteri, per• videmu chi dici me
patri.
A pa'.. a pa'.. affacciati!-
Cos.- Chi fu? Cchi successi?-
Bet.- A pa', u baruneddu mi
voli pi scupari dda supra, tu
chi dici, ci vaju?-
Cos.- ( interdetto) Spiegati
megghiu..-
Bet.- Mi dissi: donna Bettina,
chi fa? sinni veni cu mia,
cca supra, a scupari..-
Lau.- ( uscendo di casa e
udendo l'ultima frase) A tappinara!
Ecco scuperta la tresca!
Zu Coscimu, vostra figghia fa la
bottana col baronello!
E ju che patri di buttana, nun ci
vogghiu aviri a cchi
fari..-
Lis.- (entrando) E ju mancu che
frati di buttana. Eccu!-
Cos.- Patri, figghiu e spiritu
santu, e cchi ssu sti cosi?
Comu? a me casa sempri onorata, ora
canusci la
virgogna?-
Bet.- ( che guarda tutti a
bocca aperta) Ma scusati, scupari
dda supra Š fari a buttana?-
Lau.- Matruzza bedda, ch'Š
sfacciata!-
Nof.- ( sopraggiungendo ) Cu Š
ssa sfacciata? Lisa?-
Lis.- No, to soru!-
Nof.- U capii, burrasca nel mar
di Sardegna! ( fa per
andarsene)-
Cos.- ( afferrandolo) E no. Tu
resti, picchŤ sa lavari co
sangu st'offisa ca to soru ci ha
fatto.-
Nof.- Quali offisa?-
Cos.- Va a scupari co
baruneddu.-
Nof.- E n'avi vogghia. S'a
pava...-
Cos.- Cusazza fitusa tu e to
soru. Ma ora v'abbessu ju!-
( esce furibondo)
Lau.- Chi famigghia, chi
famigghia. Menu mali ca tuttu
sfalliu, annunca..-
Nof.- ( a Lisa che sta
inbronciata) Lisuzza, ma chi ti haie
fattu?-
Lis.- Siti genti senza onuri,
ecco!-
Nof.- Betta, ni sai cosa tu?-
Bet.- ( ancora stordita) Ju nun
ci stai capennu nenti. Mi
sentu pigghiata de bummi.
Na cosa per• sacciu: Ca u sangu mi
sta quadiannu, e
quannu quadiu ju...-
Lau.- Vih, Quannu l'haiu
malandrina.-
Ros.- Donna bettina, allora?
Sto aspettando..-
Lau.- Donna Bettina,
soddisfacete il baronello..-
Lis.- Ma Š cosi di pazzi. Ma
comu, accussŤ, sfacciatamenti,
davanti a tutti?.-
Bet.- ( adirandosi) Ahu! Ahu!
Ahu! E ora mi vuliti spiegari
chi sintiti diri cu ssi paroli
tagghenti? Ah•, ah•, ah•
fazzu succediri u quarantottu!-
Ros.- Ma che c'e di male,
scusate signore, se donna Betta
viene con me?-
Nof.- Veni, in chi senzu?-
Ros.- Nel senso che viene su,
mi spazza la casa e me la
riordina. Dietro compenso,
naturalmente.-
Bet.- Su tri uri ca cercu di
spiegarlu a sti dui caiordi.-
Lau.- Caiorda a mia? Pezza di
praiola! accura schifusa ca ti
dugnu a malanova.-
Bet.- E ju di rumpu nte corna
stu manicu di scupa. Mih, oggi
mi truvasti bona bona. ( si avventa)
Lis.- Nofriu, spartemuli!-
Nof.- E chi sugnu fissa? Cu
sparti avi a megghiu parti.
Chiuttostu, chi si ancora 'ncagnata
cu mia?-
Lis.- No, ora no. Ci fu
n'equivucu.-
Nof.- A chissu nun u canusciu!
Per• se ora passau.. Senti
Lisuzza, mu duni un vasuneddu?-
Lis.- Comu, c…, davanti a
tutti?-
Nof.- Nni viri? su accussŤ'
ntenti a darasi ssa sugghiata di
vastunati, ca penzunu a nuatri e o
pattrini di casa...
Eppoi? nun semu menzi fujuti?-
Lis.- ( avvicinandosi con
circospensione da un bacino in
fronte a Nofriu) Te, sciatu miu.-
Nof.- (incantato) Lisuzza
bedda...-
Entra Cosimu con una doppietta.
Cos.- Nofriu, ca c'Š a
scupetta, fatti onori!-
Intanto Laura e Betta
dovrebbero continuare la zuffa. Ma, a
discrizione della regia,
potrebbe esserci un fermo di scena,
con luci adatte.
Nof.- A caccia Š chiusa!-
Cos.- U baruneddu nun Š na
quagghia. Vai l'ammazzi e torni.-
Nof.- A unni vaju. Ci fu nu..
equino..equinoziu.. nu
equicomucazzusichiamalisa?-
Lis.- N'equivoco. Ca vo diri:
na strasintuta, zu Cosimu.-
Nof.- Oh, propriu accussŤ. Me
soru ava fari sulu un pocu di
pulizia in casa do baruneddu. Puntu e
basta!-
Cos.- E l'onuri?-
Nof.- Vu fati frittu cu l'ova.
Ahu se propriu 'nzistiti.. vardati
chi putemu fari:
Vui acchianati susu, tuppuliati na
casa do baruneddu.
iddu dici: avanti! E vui ci sparati
nta panza. Iddu
casca sticchitu, vui vi fati
trentanni, e accussŤ vi
luvati u pinzeri.-
Cos.- Ma, e da scupetta, ora
chi nni fazzu?-
Nof.- Aspittati, mi vinni na
pinzata. ( toglie il fucile
dalle mani di Cosimo e spara un colpo
in aria. Subito
Betta e Laura smettono di litigare
per ripararsi in un
posto qualsiasi.) Eccu fattu... che
boni maneri...-
Ros.- (allarmato) Cosa succede
costŤ?-
Nof.- Nenti, nenti, me patri
mangiau ciciri...-
Ros.- A, capisco! Allora, donna
Betta, sto aspettando voi..-
Lau.- Donna Betta? A idda?
Mih, ma allura a mia m'aviss'a
chiamari, minumu minumu,
chissaciu: Madonna Laura, eccu!-
Ros.- Quanto siete spiritosa,
quanto siete. Madonna Laura,
che bello, mi sento tutto
petrarchiano...-
Nof.- ( a Lisa) Ma cchi su oggi
tutti sti palori difficili?-
Lis.- E chi sacciu.
Baruni, scusati nun capemmu l'ultima
parola..-
Ros.- Volevo dire che sono
amante di Francesco Petrarca..-
Cos.- A facci so!-
Nof.- Mih, lu dicevu ju ca pi
mia..( si tocca l'orecchio)-
Lau.- Varda chi cosi... a bon'Š
ca nun ci fici un pinzero
supra a chissu...-
Lis.- Matri, chi vo diri?-
Lau.- Ca u baruneddu Š
un...ortaggiu..-
Cos.- ...Un pisci..-
Nof.- ...N'elefanti..-
Lau.- ...Finocchiu...-
Cos.- ...Purpu...-
Nof.- ...Aricchiunu!-
Bet.- E ju mi crideva ca fussi
baruni!-
Ros.- Ma signori, cosa dite
mai. Io vi ho capito, avete
equivocato. Ma non ve ne voglio. Di
fronte alla
ignoranza la ragione Š impotente.-
Lau.- Macari impotenti Š?-
Cos.- Maronna chi cosi...-
Ros.- Cosimo, voi non potete
affermarlo, e sapete bene
perchŠ.
Anzi giacchŠ ci siamo, voglio fare
una dichiarazione
solenne.
Voglio porre rimedio a vent'anni di
rimorso di
coscienza.
Nofrio Š mio figlio naturale, e
voglio riparare!-
Nof.- A chi bestialit… dici,
baruni. Coscimu Š me patri!-
Ros.- Coscimu, confermate?-
Cos.- ( con un attimo
d'incertezza) Ju? Confermu chi cosa?
Si! Ju confermu ca Nofriu Š me
figghiu!-
Nof.- Bravu a me patruzzu. E'
degno di me!-
Ros.- Come? Negate che io ho
avuto Nofrio da vostra moglie,
quando era al mio servizio? E che vi
detti una bella
sommetta per comperare il vostro
silenzio?
Osate negarlo?-
Cos.- Ju nun negu nenti. Nofriu
Š me figghiu. E' un pezzu
di scelleratu, senza offisa pi nuddu,
ma Š me figghiu.
E i figghi, baruneddu,- e cca u dicu
e cca lu negu,- su
di cu si li crisci! Salutiamu!-
Ros.- Corpo di mille
rinoceronti...-
Car.- ( interrompendo la prova)
Basta cosŤ Rosario. Basta
cosŤ.
Nun Š cuppa to. Tu ci la mittisti
tutta, ma accussŤ
veni nu schifu.
Nenti, dumani se Ciccinu nun Š
sfibratu, u pigghiamu
pisulu
pisulu, u 'ncupinamu bonu bonu, e u purtamu
cca a recitari.
E ora carusi, vinni putiti iri.
Bonanotti a tutti.
( si siede sugli scalini, lentamente,
visibilmente
affaticato, e si accende una
sigaretta)-
Luci di servizio.
Pep.- Bunazza Š, nevveru?-
Car.- Bunazza, si.-
Pep.- Allura, bona notti.-
Nel.- Da schifo, vero?-
Car.- Prova generale da schifo,
successu assicurato...-
Nel.- Buonanotte..-
Car.- ..notte..-
Mel.- Bonanotti Carmelu..-
Car.- Ah, Melo, fammi na
cortesia ci duni un passaggiu a me
muggheri e a Tuccia? Unni si
parchiggiatu luntanu?-
Mel.- No, cca sutta. Tuccia,
Angilina, ce ne andiamo?-
Tuc.- Buonanotte Maestro..-
Car.- Ciau bedda..-
Ang.- Ciau .. beddu.. ni videmu
a casa.. ti primaru
qualchiccosa
di spiciali?-
Car.- A muggheri, di spiciali
ci haie a tia, e mi basta!
Fammi du uova fritti, nun haiu
fami..-
Ang.- Ci mettu du sottiletti,
ah?-
Car.- Comu voi tu. Ciau.(
Angelina s'abbassa e Carmelo la
bacia teneramente).-
Ang.- T'aspettu, nun dimurara
assai..-
Car.- U tempo d'abbissari i
cosi.-
i tre escono parlottando a
soggetto tra di loro.
Ros.- Maestro, siete stanco e
insoddisfatto. Le prove di
stasera non sono andate troppo bene,
vero?-
Car.- Ma no. Non mi pozzu
lamintari. A sufficienza va dugnu a
tutti.-
Ros.- Speriamo bene per
domani.. col pubblico..-
Car.- Co pubblicu andr… a
meravigghia.
S'avemu ricitaru beninu stasira, che
seggi vacanti,
immagina comu reciteremu dumanisira,
quannu, ddasutta,
ci sarannu assittati ducentu
cristiani.
Ducentu animi vivi ca co so ciatu ni
darannu tutta dda
sacra forza ca ni servi, a nuatri
modesti attori, pi
rapprisintari i nostri personaggi, ai
quali pristamu,
si, lu nostru corpu, ma ci arrialamu,
pi junta, la
nostra anima.
Eccu, dumani sira, appena spirdutu lu
travagghiu,
la nostra fatica svanir…,
subbissata da un mari di
applausi.-
Quando gli attori avranno
salutato Carmelo, rientreranno in
teatro e, dalle quinte,
entreranno in scena. Sul palco,
precedentemente, Rosario avr…
calato un siparietto che li
celer… alla vista del
pubblico.
Alla penultima battuta di
Cocimu, Carmelo e Rosario saliranno
sul palco e si metteranno nel
proscenio, rivolti verso la
sala.
Nel frattempo il siparietto si
alzer… e, con cambio di luce,
appariranno tutti gli altri
attori, che faranno un passo in
avanti unendosi ai detti.
Quindi, tutti insieme, si
inchineranno per ringraziare il
pubblico.
Fine