" DOMANI  PROVA  GENERALE “

              

 

                       ( Massima puntualita’, si prova: "I raunisi")

 

 

                 Commedia in tre atti

                          di

 

            Antonio Sapienza e Salvo Saitta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Personaggi:

 

 

 

Carmelo Caracciolo......................... Capocomico;

 

 

 

Angelina Caracciolo..........attrice,moglie di Carmelo;

 

 

 

Nella................................... prima attrice;

 

 

 

Peppino Speranza......................... primo attore;

 

 

 

Tuccia  Mangano........................attrice giovane;

 

 

 

Melo Caruso.................................scenografo;

 

 

 

Rosario Germana`...........aiuto regista intellettuale;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La vicenda si svolge in un teatro di Catania durante le

 

prove della farsa" U curtigghiu de' raunisi".

 

 

 

 

 

                      Atto  I

 

 

 

Sul palco e` stato predisposto tutto il materiale occorrente

 

per montare una scena, che rappresentera` il cortile tipico

 

di un quartiere popolare di Catania degli anni venti.

 

Massimo disordine e confusione di materiale di scena:

 

costumi, copioni, fari, posaceneri pieni di cicche, ecc.

 

La scena e` buia.

 

Lo spettacolo inizia con il sipario aperto e con le luci che

 

pian piano riprendono. Musica adatta.

 

Subito dopo, con un vociare irato, dalla platea sale in scena

 

il Capocomico e l'aiuto regista.

 

Car.- Ecco, u vidi? U vidi? Lassanu tutto comu aierisira: un

 

      casino! E a curpa e da to!-

 

Ros.- Mia? e perche` mai?-

 

Car.- Tua picchi` nun sai fari u to misteri. Ma cchi razza

 

      d'aiutu rigista si tu? Tu ava a fari sistimari la scena

 

      e faramilla truvari gia` muntata. Inveci, ora, pirdemu

 

      minumu minumu  mezz'ura p'annacarini, menz'ura pi

 

      abbissari; menz'ura pi muntari, e accussi`, fra tira e

 

      molla, mi sperdi tutta la sirata ammatula!

 

      Bedda matri s'appoi un cristianu nun s'a mettiri a

 

      lastimari...-

 

Ros.- E quando la dovevo far montare? Di notte?- (ironico)

 

Car.- E quando la dovevo far montare, di notte? (sfottente)

 

      Au sciavuni! Vinevi cu Melu dui uri prima e a muntauru.

 

      Semplici, no?-

 

Ros.- Semplice per voi, ma a me non mi obbedisce nessuno.

 

      Se avessi detto a Melo: vediamoci due ore prima degli

 

      altri, m'avrebbe risposto: Ho da fare! m'avrebbe girato

 

      le spalle e se ne sarebbe andato via...(tono permaloso-

 

      lamentoso)

 

      Anzi, giacche` ci siamo, vorrei esternarvi le mie

 

      lamentele.-

 

Car.- Senti beddu, lastimi e lamenti ci n'aiu pi mia, pi tia

 

      e pi tutti i to parenti, e mi n'avanza macari n'unza e

 

      triquarti.-

 

Ros.- Ma e` vitale ...-

 

Car.- Lassa perdiri a Vitali che morsi propriu aieri,saluti

 

      c'e` cca`.-

 

Ros.- Non scherzate Maestro, io parlo seriamente.-

 

Car.- Va beni, parra, ma intantu mettemu nu pocu d'ardini na

 

      stu manicomiu..- ( mi mette a riordinare )

 

Ros.- ( aiutandolo ) Io vi voglio dire che non mi sento

 

      realizzato non sono soddisfatto del ruolo che m'avete

 

      affidato..-

 

Car.- ( interrompendolo) Ma quali ruolo? Tu non reciti.

 

      (sotto voce) E menu mali, diminiscanzi.-

 

Ros.- Mi riferivo al ruolo di aiuto regista. (pausa)

 

      Qui nessuno mi da retta quando parlo. Tutti mi

 

      sottovalutano, anzi direi che tutti mi sopportano

 

      appena appena.  Come posso affermare la mia

 

      personalita` artistica se non mi date la possibilita`

 

      di esternarla?

 

      Poi il mio nome in locandina e` messo tra i tecnici...-

 

Car.- Finisti? Si? Allura attaccu iu.

 

      Tu figghiu miu, senza offisa, si camurriusu assai...-

 

Ros.- ( interrompendolo) Come sarebbe?-

 

Car.- Vegnu e mi spiegu:

 

      Tu si nu bravu carusu, ma si macari nu pocu, bada bene,

 

      un poco, antipasticuliddu. Sara` pi s'aria

 

      d'intellettuali ca ti dai; sara` picchi` ti senti

 

      accutturatu e nun perdi occasioni ci citari i classici,

 

      i grandi autori, i ragisti famosi; sara` pi ss' agenda

 

      ca porti sempri cu tia, malanova, ca ti fa travagghiari

 

      cu na sula manu; e lassila cca supra, bedda e pulita, e

 

      usa tutti dui li mani pi luvari ssa faddacca; inzumma,

 

      fattu sta ca rumpi li cosi.. li cosi, capisti? Ora,

 

      fatti prissuasu, cca semu na cumpagnia di teatranti

 

      dialettali, semu genti alla bona: ni vuscamu u pani ca

 

      risata; e tutti si minchiati ca 'ncucchi sull'arte

 

      tatrale del primo ventennio in italia, a nuatri nun ce

 

      frega niente. Capisti?-

 

Ros.- Ma io...-

 

Car.- ...ma tu si' pumpusu e sacciusu..-

 

Ros.- Volete dire, forse, saccente?-

 

Car.- Vogghiu diri ca fai un varvasapiu. Chiddu ca sapi

 

      tuttu, o cridi di sapiri tuttu.

 

      Au, stamu parrannu  pi l'autri, picchi` a mia nun hai

 

      nenti d'anzignarimi, mi spiego?

 

      Comunque, iu ti piggiai cu mia, picchi` mi desinu boni

 

      informazioni. Mi dissuru: E` un picciottu priparato e

 

      vulintiroso. Quindi travagghia e farti onori.( piano )

 

      Ca ora, a centu abbunamenti chi fa ci sputavu?-

 

Ros.- ( che ha sentito qualcosa) Come avete detto?-

 

Car.- Iu? e chi dissi?-

 

Ros.- Avete parlato d'abbonamenti.-

 

Car.- Certu, abbonamenti... ca comu.. m'ana prumissu centu

 

      abbunamenti ( imbarazzato) pi.. pi.. p'a prossima

 

      stagione, a pattu ca ci facevu tri farsi su cincu

 

      spittaculi... inzumma, su cosi mei, cosi della

 

      direzione artistica..-

 

Ros.- Scusate, allora dicevo...-

 

Car.- ( interrompendolo spazientito) Au ora basta. Sbarattamu

 

      e dimostrami a to bona vulonta`.

 

      Ecco, varda, pigghia sta staccia e portala fra le

 

      quinte, levammila dei peri...( pausa. Rosario esegue) E

 

      intantu passo` gia` nu quartu d'ora abbunnanti.(

 

      guardando l'orologio da polso) E nuddu si vidi...-

 

Dalla sala entrano Angelina, Melo e Nella. Ciarlano tra di

 

loro, a soggetto.

 

Car.- Au, v'annacati?-

 

Ang.- Annacati a cui?-

 

Car.- Annacati, in senzu ca vi smuviti, semu in ritardo.-

 

Ang.- Allura, putevi diri: Pi favuri cara mogliettina, cari

 

      signori, avissi nu pocu di primura, si nun vi dispiaci

 

      vi vulissuru affrittari.-

 

Car.- E chi su, sparacanaci?-

 

Ang.- Spiritusazzu...(smaccoso)-

 

Car.- Ca certo: Intantu ca c'eru, vi putevu mettiri nu

 

      tappetu russu e fari arrivari macari a banna de

 

      bersaglieri...-

 

Ang.- ( salendo sul palco) Chi dicisti?-

 

Car.- Iu? Nenti, nenti. ( poi cambiando discorso) Melu, a

 

      isamu sta scena?-

 

Mel.- Ca..ca...-

 

Nel.- Non essere volgare!-

 

Ang.- E lassatulu parrari u sapiti ca ci ampingi a lingua

 

      quannu e` nirvusu.-

 

Car.- Uora e` nirvusu? Abbissati semu...-

 

Ang.- Ognunu sapi i fatti so.-

 

Mel.- Po..po..-

 

Nel.- Ancora?...-

 

Mel.- E la..lassatimi pa..parrari, annu..annu..annunca minni,

 

      minni..-

 

Nel.- Ma e` tosto.-

 

Mel.-...vaiu!-

 

Car.- E parra, e accuzza ...-

 

Mel.- Accu..accuzzu. Io di..dichiaro che sono stuffo di

 

      pigghiari ordini.

 

      Poi ho letto la locandina appinnuta fuori e sono

 

      inca..inca..-

 

Nel.- Un'incas?- ( Melo con la testa fa cenno di no).

 

Ang.- Incantatu?- ( Melo dinem)

 

Car.- Incasinatu?- ( Melo idem)

 

Mel.- Inca.. incazzatu...-

 

Nel.- Sempre piu` volgare...-

 

Mel.- ...e a  mia m'a ta purtari rispettu picchi` sugnu un

 

      artista come voi.

 

      Sugnu scenografo, un artista della sega, e mi dovete

 

      mettere in locandina con gli artisti non con i tecnici.

 

      Poi, voialtri...artisti ( ironico) pi miraculu

 

      conoscete solo le vostre singole parti...Mentri ju, ca

 

      v'ascutu cu santa pascienza quannu pruvati e ripruvati,

 

      sacciu a memoria tutti i vostri parti pi puntu e

 

      virgula.  Capito?-

 

Car.- Senti beddu, da chi munnu e` munnu i locandini si

 

      fanno accussi` . Vuora arrivasti tu e staustru sciavuni

 

      ( indica Rosario) e vuliti cangiari l'antichi usi e

 

      custumi.

 

Ang.- Cangiasti i custumi? all'ultimu mumentu? E chi ssi

 

      foddi? -

 

Car.- Usi e costumi, comu diri: tradizioni...-

 

Mel.- U facemu in lingua?-

 

Car.- Mih, v'u 'mmagginati U curtigghiu de raunisi fattu in

 

      lingua italiana? Minchiuni!

 

      A vo travagghia va`. ( fra se) Scenografo...  pi mia si

 

      nu tintu mastrurascia...Scenografo, casumai

 

      scemografo.-

 

Intanto Angelina e Nella hanno tolto dalla scena i costumi e

 

stanno mettendo ordine nel palco. Arriva Tuccia.

 

Tuc.- Buonasera a tutti...-

 

Car.- Tuccia cara...-

 

Ang.- ( a Carmelo sottovoce) Tuccia cara? Chi su ssi

 

      cunfirenzi, vidi ca ti lassu curriri na tappina.-

 

Car.- ( recandosi ad arte ad aiutare Melo e Rosario) Muntamu

 

      ssi sceni carusi..-

 

Gli altri salutano Tuccia a soggetto.

 

Durante tutto l'atto, gli attori non impegnati nelle varie

 

battute, usciranno e entreranno di scena a soggetto,

 

simulando la sistemazione del palcoscenico.

 

Nel montare le scene si verificheranno varie gaffe che

 

comporteranno piccoli incidenti e lievi ritardi. Carmelo

 

si lamentera` e inveira` contro la sua sorte.

 

Car.- E puteva essiri diversu? E mi pareva! E puteva filari

 

      tuttu lisciu? Malanova a mia e alla mia sorti, sorti

 

      buttana!-

 

Ang.- E va beni, nun t'agitari tantu. Si sanu ca sti cosi

 

      accapitanu..-

 

Nel.- D'altronde si dice: prova generale da scifo, successo

 

      assicurato..-

 

Car.- Ca certu, a vuatri chi vinni futti se tuttu va mali:

 

      L'abbonati su de me.-

 

Tuc.- Via maestro, sia fiducioso.. ( leziosa).

 

Ang.- A chista un jornu o l'autru, ma jocu in tempu unu e

 

      dui.( fra se).-

 

Ros.- Melo, attento a quella vite, e` lenta..-

 

Mel.- Iu sugnu sce.. sce..-

 

Car.- ..Scemu..no? Scemunitu? no? sceccu?-

 

Mel.- ( torvo in viso) Sce..scenografo non ma..ma..-

 

Car.- Mattu? no? macchetta? no? Macchimalanova si?-( e torna

 

      a lavorare).

 

Mel.- Macchinista. Se volete un macchinista, ve lo pagate!

 

      E ora finitila o minni.. minni.. minnivaiu!-

 

Car.- Melu, calmati, travagghiamu ca u tempu scuagghia. E

 

      dumani c'e` u debuttu...-

 

Ang.- Dumani? E nun e` pi jornu tridici?-

 

Car.- E dumani n'avemu propriu tridici.-

 

Ang.- No, dumani n'avemu quattordici.-

 

Car.- N'avemu tridici!-

 

Ang.- No, quattoddici!-

 

Car.- Carusi, quandu n'avemu dumani?-

 

tutti: Tridici.-

 

Car.- E menu mali ca c'eranu i tistimoni, annunca dumani

 

      n'avevumu pi forza quattoddici.-

 

Ang.- Vih, pi na vota ca avisti ragiuni, vardatulu comu si

 

      cerni..-

 

Arriva in scena Peppino.

 

Pep.- Salute a tutta la compagnia menu ca una..-

 

Car.- Ju a tia prima o poi, ti nni mannu a casa..-

 

Pep.- E poi a parti di l'attori giovani ta fai tu.-

 

Car.- Ma vardatulu, e` vecchiu comu un cuccu e si criri

 

      ancora..attore giovane. Penza d'arrivari puntuali

 

      chiuttostu!-

 

Pep.- Non e` ammesso il quarto d'ora accademico? (smaccoso).

 

Car.- Pi tia ci voli u triqquarti d'ura accademicu!

 

      E a diri ca t'ava avvisatu...-

 

Pep.- Cui, a mia?-

 

Car.- No, a me nannu! (B.P.) U fici scriviri nell'O.d.G..-

 

Pep.- E cchi semu in caserma?-

 

Car.- ( spazientito) Melo, chi cosa ci scrivisti na

 

      lavagnetta appinnuta nto botteghinu?-

 

Mel.- Ci..cci..

 

Pep.- .. bello..-

 

Mel.- (occhiataccia a Peppino) Ci ci scrissi: Domani massima

 

      puntualita`, si prova " i raunisi"...-

 

Car.- Ieppoi?-

 

Mel.- Iep..iep..-

 

Pep.- ..Hurra`!-

 

Mel.- (c.s.) Ieppoi: massima puntualita`.-

 

Car.- E tu u liggisti o no?-

 

Pep.- Certo ca u liggii: domani prova generale. Quindi domani

 

      massima puntualita`.-

 

Car.- No, massima puntualita` e` oggi.-

 

Pep.- Oggi? e picchi` ci scrivisti dumani?-

 

Car.- Aieri pi arrivurdariti di oggi.-

 

Pep.- Au chi mi cunti, ju nun m'arrivordu chi mangiai a

 

      menzujornu.-

 

Car.- Senti 'mpari accuzzamu e abbissamini. E attentu a

 

      lavagnetta ca servi pi tutti...-

 

Pep.- Sissignuri signor Capocomico.-

 

Car.- E tu vicicapucomicu ha dari l'esempiu di serieta`.-

 

Nel.- Perche` tutti gli altri lo sono...tu invece..-

 

Pep.- Ju inveci mi fazzu prima i cusuzzi me, a facciazza to!-

 

Nel.- Ma come ti permetti? Carmelo, esiggo le sue scuse!-

 

Car.- Pippinu, o frati, nun'accuminciari.. avaja semu gia`

 

      in ritardo. ( poi autoritario) Au, si nun spirdemu la

 

      prova, si po fari macari mezzanotti, ma di cca nun esci

 

      muddu.-

 

Pep.- Pi mia..-

 

Nel.- Gia`, per lui. Lui si e` gia` fatto le sue cose, mentre

 

      noi, come fessi, siamo stati puntuali. Io non so

 

      proprio come posso resistere ancora qui, con voi..-

 

Car.- Picchi`, facciamo forse schifo?-

 

Ang.- Avemu forsi a sgabbia?-

 

Nel.- Senza offesa, ma io prima di venire qui con voi, ho

 

      recitato con ben altre compagnie, con vere personalita`

 

      dello spettacolo.  Io ho fatto Pirandello con Salvo

 

      Saitta, e non so se mi spiego.

 

      Ho fatto teatro impegnato con Antonio Sapienza..-

 

Ang.- E cu e` chissu?-

 

Pep.- E cu lu canusci!-

 

Ang.- Carmelu tu li canusci a chissi ca ha muntuato uora

 

      uora?-

 

Car.- I canusciu, i canusciu, su dui bravi prissuni.-

 

Pep.- Chi sunu amici to?-

 

Car.- Amici.. amici no.. canuscenti..-

 

Ang.- Hai recitato cu chissi?-

 

Car.- Cui ju? Mai!-

 

Pep.- Ma forsi forsi, si nun mi sbagghiu, ana travagghiatu

 

      cca, na stu tiatru...nun sunu nomi novi...-

 

Car.- Puo` darisi, qualchi annu fa. Pi certu sacciu ca ntisi

 

      diri ca cca` ci recito` Salvu Saitta.-

 

Nel.- Certo ti sbagli. Ora Saitta si metteva a recitare in

 

      questo pidocchetto...-

 

Ang.- Stu tiatru pidocchetto?-

 

Pep.- Certamenti, pi idda, grande attrice... guitta!-

 

Nel.- Guitta a me? Questa poi...Carmelo, provvedi o me ne

 

      vado via.-

 

Car.- Nzumma, mi vuliti ruvinari? Se e` si, dicitammillo

 

      chiaru e tunnu, e ju mi sparu n colpu ri rivoltella e

 

      mi fazzu satari i cirivedda. Ma se e` no,

 

      bottadivilenu amaru, mittitivi i custumi e accuminciamu

 

      la prova.-

 

Tuc.- Un minutino maestro, vorrei ripassarmi la mia parte..-

 

Ang.-( imitandola) Un minutino Maestro vorrei ripassarmi

 

      la parte... Culumbrina e tappinara, tu a to parti

 

      ava sapiri gia` a memoria.-

 

Car.- Tuccia a canusci gia` a memoria. Forsi la vuole provare

 

      sulle tavole prima di fare la prova generale.-

 

Tuc.- Esattamente.-

 

Ang.- ( mugugnando) Gia` sa voli ripassari.. A viri si ti

 

      l'avissi dittu ju: Cursi minn' avissa fattu fari...-

 

Car.- ( rabbonendola) Avaja, Angiluzza, e nu pocu di

 

      pascienza, e` debuttante infine..-

 

Ang.- Debutta sulu na cummedia veru? ( allusiva)-

 

Car.- E unni senno'?-

 

Ang.- Chissacciu ( fa la misteriosa) Forsi.. pri casu.. no

 

      lettu cu tia... Attentu a chiddu ca fai. Picchi ju ti

 

      rumpu...-

 

Car.- li corna!

 

      Sta tranquilla, tranquilla. Cca si travagghia

 

      seriamenti. Qua niente sesso, siamo...-

 

Ang.- Taliati a vista!-

 

Mal.- Au ascutati, Rosariu ha scrittu na puisia. Faccilla

 

      sentiri, e` bidduzza.-

 

Ros.- Ma no.. robetta, ma se insistete...-

 

Pep.- Ju nun insistu!-

 

Ang.- Tu si sempri sgarbato. Dai Rosario diccela.-

 

Car.- ...Currennu currennu...-

 

Ros.- ( declamando enfaticamente)

 

      - Cumpari Puddu, cchi l'aviti 'n 'ncagghiu?-

 

      - Vih cumpareddu ni sugnu fagghiu.-

 

      - Mancu na manata di fruscagghiu?-

 

      - Sugnu allergicu, m'accattigghiu!-

 

      Che faccio? continuo? vi piace?-

 

Car.- Bedda, bedda, piccatu ca ci pinzo` prima Martogghiu.

 

      A vo cucchiti, va`. ( disgustato). Semu pronti?-

 

Ros.- ( adombrato) Scusate, scusate. Certo, al lavoro.

 

      Chi e` di scena?-

 

Mel.- Au, e nu mumentu, quannu chiantu sta lapazza!-

 

Car.- Bedda matri, mi stavu scurdannu i luci.

 

      Mi facisturu perdiri la testa...( rivolto verso lo

 

      operatore delle luci) Bastianu, si prontu? ( come se

 

      sentisse la voce dell'operatore, Carmelo continua a

 

      parlare, mentre le luci seguono le sue indicazioni)

 

      Si? Benissimu. Danni u tri... ora u dui..-

 

Pep.- ...ora l'asu..-

 

Car.- ( guardandolo di traverso) Si. dammi u tri e u setti..-

 

Pep.- .. e na napulitana a coppi..-

 

Car.- .. ca ti dugnu na ssa tistazza di sceccu si nun a

 

      finisti.. Bastianu, ora u cincu. Va beni. Pigghia

 

      chissa...-

 

Pep.- ... e porta a casa...-

 

Car.- Pippinu stasira si spiritusu, chi successi?-

 

Pep.- Nenti, a ca vo succerire...-

 

Car.- Si cuntentu, e` veru?-

 

Pep.- ( perplesso) Beh, nu pocu..-

 

Car.- E basta?-

 

Pep.- ... e basta. Ma picchi` mi fai tutti sti dumanni?-

 

Car.- Picchi` mi stai unghiannu co sto spititu di patati, co

 

      to ritardi e co to pizzicari la prima attrice.-

 

Pep.- Avaja e chi nun si po cchiu` sgizzari? E unni semu na

 

      cunventu?-

 

Car.- No na cunventu.. d'avanti a nu cunventu iemu a finiri,

 

      a dummannari a limosina, si ni va mali stu travagghiu.-

 

Pep.- E inveci u travagghiu e` bidduzzo. Vinnu puliteddu...

 

      Certu, lassanniti travagghiari in paci...-

 

Ang.- ... Senza a prisenza dell'autore..-

 

Pep.- Ca pi furtuna morsi da ducentu anni ..-

 

Car.- In incognito...-

 

Pep.- E se veni u so fantasima?-

 

Car.- Ci su coppa pi iddu, pi tia e pe biati paoli.

 

      Siete tutti pronti?-

 

Ros.- Prontissimi. Manca per voi, vi dovreste cambiare..-

 

Car.- Va prima tu Pippinu, ju abbesso na para di cosi; ci

 

      fazzu fari ssa prova a Tuccia e poi vegnu. Ma tu fammi

 

      attruvari u camerino in ordini, comu e cristiani.-

 

Pep.- Picchi`, anzamai chi sugnu un turcu?-

 

Car.- Turcu no, ma vastasi si.-

 

Pep.- Ju vastasi?-

 

Car.- E unu ca mi lassa i presarvativi in giro, comu s'avassa

 

      a chiamari, nobiluomo?-

 

Pep.- Vih,pi na vota ca mi scurdai fora. Chi farsa ca ci stai

 

      armannu...-

 

Car.- Ma propriu ssa vota c'era in giru patri Fruscacchia e i

 

      vitti..e ai so abbonati ci tegnu, ju!-

 

Pep.- E doppu? chiffa si scannalia? Nun i usa macari iddu, pi

 

      casu?-

 

Car.- Mi, cu tia nun s'arraggiuna. Si propriu carni di

 

      porcu!  Vo cangiti va; e fai prestu.-

 

Peppino esce sorridendo, mentre Carmelo prende un copione e

 

chiama Tuccia.

 

Car.- Allura Tuccia, incominciamu...dunchi:

 

      - Alleggiu ca m'astruppiu. A cutini mi scippi.-

 

Tuc.- Ti l'haiu spurigghiari sti zazzini o no?-

 

Car.- Suddu secuti accussi` m'haiu a fari a testa nova.-

 

Tuc.- ...Chistu e` u ringraziamentu.-

 

Car.- Va beni, chista a sai. Ora passamu a scena d'a scerra.-

 

Ang.- ( entrando gia` in costume) Chissa s'a ripassa cu mia,

 

      veru bedda? Avanti Carmelo dacci la battuta.-

 

Car.- ( insospettito ed allusivo) Mi stai cunsumannu.-

 

Tuc.- Jetta vilenu fratuzzu! Fu e nun sara` cchiu`.

 

      A prossima vota cci l'hai e ti teni!-

 

Ang.- E comu ti cumminau sta to suruzza?-

 

Car.- Picchi` chi aiu?-

 

Tuc.- E tu chi picchi` t'ammischi. Cu t'ha 'nterrugatu?-

 

Ang.- Suddu m'ammiscu veni a diri ca m'apparteni.-

 

Tuc.- Varda, fatti l'affaruzzi to, prima ca ti scippu tutti

 

      li capiddi.-

 

Ang.- E provici.-

 

Tuc.- Si; 'ncasanza mi stava scantannu tutta.-

 

Car.- ( prevendoli) Basta cosi`.-

 

Ang.- E a scerra?-

 

Car.- Nun e` necessaria pruvalla... ora!-

 

Ang.- Chi piccatu...( se ne va fra le quinte delusa).-

 

Car.- Tuccia, vatti a truccari, dai bella.-

 

Tuccia esegue tutta contenta. Carmelo da un ultimo sguardo in

 

giro, fischietta, controlla la scena, le quinte, i fari,

 

butta un po d'acqua sulle tavole del palco, e intanto entra

 

in scena, furiosa, Nella.

 

Nel.- E no! Questo e` troppo! Tu dovi prendere

 

      provvedimenti!-

 

Car.- ( trasecolando) Chi successi?-

 

Nel.- Quel brutto ceffo mi ha toccato il.. popo`..-

 

Car.- Come, come?-

 

Nel.- Cosi`, intanto che ero abbassata ad allacciarmi le

 

      stringhe delle scarpe.-

 

Car.- Il po.. pocoso? intantu ca t'allazzavi i scarpi?.. ma

 

      no, sara` statu un casu..-

 

Nel.- Non un caso, ma un coso! Capito? mi ha toccato, ma non

 

      con la mano. Capite?-

 

Car.- Megghiu!-

 

Nel.- Come sarebbe a dire?-

 

Car.- Dicevo: Megghiu, si tratta veramenti di un incidente

 

      futtuitu.-

 

Ang.- Futti-tu? ma capii bonu?-

 

Nel.- Siete tutti volgari. Io sono una signora...-

 

Ang.- Ca ci va bonu a fari a curtigghiara..-

 

Nel.- Come si permette?-

 

Car.- Sulla scena. Sulla scena. Angelina vuleva diri ca

 

      fai bene la curtigghiara sulla scena. Comu si addice

 

      ad un'attrice, d'altronde...-

 

Nel.- Accetto le vostre scuse, ma aspetto ancora quelle di

 

      Peppino..-

 

Car.- Aspetta e spera..-

 

Nel.- Cosa avete detto?-

 

Car.- Ho detto.. ho detto aspetta e speriamo che le faccia

 

      subito, almenu incominciamu na bona vota pi tutti.-

 

Mel.- Ju su.. sugnu pro..prontu.-

 

Nel.- Ma io no. Aspetto prima le scuse.-

 

Car.- E santa pascienza...Melu, v'acchiamari a Pippinu.-

 

Pep.- ( entrando come se niente fosse accaduto) Vulivi a

 

      mia?-

 

Car.- Propriu a tia. Avanti, facci le scuse alla signora..-

 

Pep.- (guardandosi ostentatamente attorno) Quali signura?-

 

Car.- Alla signora Nella, qui` presenti.-

 

Pep.- Picchi`, idda e` na signura?-

 

Nel.- Cafone, volgare e ignorante!-

 

Car.- Avaja Pippinu,( fa cenno come per dire: accontentala).-

 

Pep.- L'accuntintai gia` na vota...l'autra notti.-

 

Nel.- Mascalzone e bruto!-

 

Pep.- E.. masculuni!-

 

Nel.- Ora basta! La misura e` colma! Io me ne vado!-

 

Car.- Ma no, Nellina, unni vai, Pippinu scherzava...-

 

Ang.- Ca certu, iddu scherza sempri cu tutti... macari cco

 

      focu. ( con tono di rimprovero verso Peppino).-

 

Nel.- Mi dispiace per voi, ma sono irremovibile. Addio!-

 

      ( Nella esce di corsa dalla parte della sala.)

 

Pep.- ...Ora torna..( sicuro di se).-

 

Car.- Si nun torna sugnu ruvinatu... ma a tia ti mangiu

 

      u cori..-

 

Pep.- Torna, torna...-

 

Car.- Rosario, vidi unn'e`.-( Rosario esegue)

 

Mel.- Io so..so sono pronto.-

 

Car.- ( guardando la scena, terrorizzato) E chistu sarebbe

 

      nu curtigghiu?-

 

Mel.- Libera interpretazione di un curtigghiu!-

 

Sul fondo scena, intanto che Carmelo parlava con gli altri,

 

Melo ha montato una specie di " dammusu " .

 

Car.- Figghiu di tappinara, e cchi mi voi rovinari macari tu?

 

      Nun ci abbasta Pippinu, Nella, me muggheri ca sua

 

      gilusia, ti ci metti macari tu che to minchiati? Ma ju

 

      mi pigghiu a scupetta e fazzo na carneficina

 

      collettiva: Vi fucilu, poi v'affucu, poi v'anniu, vi

 

      tagghiu a panza e mi mangiu a quarumi!-

 

Ros.- Maestro, e` andata via dal teatro.-

 

Mel.- E ora cu a fa a so parti?-

 

Car.- ( guardandolo con cupidigia, imitato dagli altri) A so

 

      parti? A so parti a fa cu sapi tutti li parti a

 

      memoria. A fai tu!-

 

Mel.- Ju? e chi sugnu fimmina?-

 

Car.- ( sadico) Ci addiventi, s'e` necessariu..-

 

Mel.- ( a tutti) Ai fremmi, fremmi o v'astruppiu..( prende

 

      un asse e li minaccia)-

 

Car.- Veni cca beddu..soru soru..-

 

Ang.- Statti fremmu Miluzzu..fatti acchiappari.-

 

Pep.- Avaja, fatti vestiri...-

 

Tuc.- Ci vuole cosi` poco...per essere femmina..( allusiva).-

 

Ros.- Coraggio salvatore della patria!-

 

Car.- ( a tutti) 'Ncoddu carusi!-

 

Tutti gli vanno addosso e immobilizzano Melo che si dibatte

 

furiosamente.

 

Car.- Chiudete il sipario. Prova generale!-

 

Il sipario lentamente si chiude.

                    Atto  III

 

 

 

Stessa scenografia dell'atto precedente, meno quel bizzarro

 

"dammusu" costruito da Melo.

 

Al suo posto, in alto, si vedr… un balconcino patrizio.

 

Il sipario si apre lentamente e la scena Š vuota.

 

Dalla sala arriva Carmelo.

 

Car.- Allora? Chi Š di scena?-

 

Ros.- (Facendo capolino da dietro il sipario aperto) Dovrebbe

 

      esserci Ciccio, ma ancora non Š arrivato.-

 

Car.- (salendo sul palco) E pi oggi non arriver….-

 

Ang.- (entrando in scena) Comu, comu?-

 

Car.- E u sacciu, u sacciu! Ci haie dato troppa cunfirenza,

 

      l'aie trattatu troppu bonu e s'innaprofitta da bont….

 

Ang.- Ah, u capisti finalmenti! Chiddu ti pigghia pi fissa

 

      d'o primu jornu ca u pigghiasti cu nuatri.

 

      Sempri avi chi fari, sempri arriva tardi, sempri avi

 

      parti da terzo atto, in modo di travagghiari menu ca

 

      pu•.

 

      Ma a pava.. chidda Š uguali pi tutti...-

 

Car.- E ci hai raggiuni macari tu. Sugnu nu brocculu ca si

 

      fa pigghiari po panaru di nu murvuseddu. Ma astavota

 

      Š giustificatu: E' na 'n funnu di lettu ca frevi a

 

      quaranta!-

 

Ang.- E tu comu u sai?-

 

Car.- U sottoscrittu inveci d'arripusari, Š andato a

 

      telefonari. Quindi sapi!-

 

Ang.- Pi mia sunu tutti scasciuni. Chiddu Š lavativu natu e

 

      tu ci hai tinutu a cannila.-

 

Car.- Certu, ca pi lingua...-

 

Ang.- Se tu avissi la bont… di spiegarini sta particolarit…

 

      ca fai...-

 

Car.- Qualchi vota s'ann'a fari!

 

      Chiddu Š un bravu carusu.  Travagghia, sturia, e recita

 

      cu nuatri pi passioni, ma macari p'arritundari a pava

 

      di giuvini di nutaru.-

 

Ros.- Maestro, cosa studia?-

 

Car.- Cridu ca sturia all'Universit…. Voli fari l'avvucatu.-

 

Ang.- E allura picchŤ tanti misteri cu mia?-

 

Car.- PicchŤ tu ti pigghi tutti li corni di l'autri e te li

 

      metti na to testa.

 

      N'esempiu? ( vedendo Angelina pronta a ribadire) Chi

 

      t'interessa a tia di comu trattu i carusi d'a

 

      cumpagnia? Levo qualchicosa a tia? E nostri figghi?

 

      A cu fazzu tortu?

 

      Eppuru tu t'antrichi, ci ficchi u nasu, ci pasci a fari

 

      curtigghiu. Boba, bona, fammi finiri.

 

      Ju fazzu i cosi senza malizia, ma tu ci duni nu scopu

 

      ammucciatu a tuttu chiddu fa fazzu o nun fazzu.

 

      E poi, cu ssa carusa, cu Tuccia? E' na carusa di

 

      talentu, ca po farisi strada no' tiatru: Š giovani, Š

 

      ambiziusa, Š volentirusa, ma ju nu'haie putiri aiutari

 

      sinn• tu penzi ca m'a portu a lettu cu mia.

 

      Eccoti servita.

 

Ang.- Favorita, nel caso fa-vo-ri-ta! Ma chissu Š nu tastu

 

      ca sona sempri. Doppu ni parramu..duppu!(rientra)

 

Car.- E passai u vaiu!

 

      Mih, pi na vota ca ci rapii u cori... Ora pi tri jorna

 

      a casa sgravitu a correnti elettrica..-

 

Ros.- Scusi Maestro e cosa c'entra la corrente elettrica?-

 

Car.- Tu si' maritatu? No? E allura, quannu ti mariterai

 

      saprai cosa c'entra a correnti elettrica, na to casa,

 

      quannu to muggheri Š incazzata cu tia.

 

      Ora, varda chi fai, dammi ssu cupiuni ca abbissamu a

 

      parti di Cicciu... Videmu.. no, u baruni ci a essiri pi

 

      forza...ma no... inveci si.

 

      Ma se si sintissi sulu la so vuci?

 

      Ci sugnu! Facemu sintiri sulu la so vuci.

 

      Pigghia nota Saruzzu.-

 

Ros.- Prendo nota. Ma la voce del barone chi la fa?-

 

Car.- ( con noncuranza) La fai tu!.-

 

Ros.- Io? Ma io non so..-

 

Car.- Varda, Š facili facili. Ti metti dda supra ( e indica

 

      il balconcino) e leggi la parte di Cicciu.

 

      Semplice.-

 

Ros.- E se m'impappino?-

 

Car.- ( con flemma) Ti magiu u cori.

 

      Attacchiamo.

 

Ros.- Chi Š di scena?-

 

Car.- Tu, cretinu!-

 

Rosario mogio mogio si reca tra le quinte e va a prendere

 

posizione.

 

A un cenno di Carmelo, poco dopo entra in scena Tuccia\Betta,

 

che regge in mano una scopa.

 

Bet.- ( canticchiando e spazzando) Me soggira mi dissi: vo'

 

      travagghia!

 

      e nun mi fari patiri la figghia;

 

      quannu ta desi ju era na quagghia...-

 

Ros.- Donna Betta, donna Betta..pss..pss-

 

Bet.- Cu Š?-

 

Ros.- Sono io il Baronello..-

 

Bet.- Ah, siti vui. E chi vuliti?-

 

Ros.- Come siete brusca donna Bettina. Vi volevo fare una

 

      preghiera. Se posso..-

 

Bet.- Parrati.-

 

Ros.- Ecco, visto che avete la scopa in mano, verreste a

 

      spazzare qui da me?-

 

Bet.- A scupari ddocu? Vulinteri, per• videmu chi dici me

 

      patri.

 

      A pa'.. a pa'.. affacciati!-

 

Cos.- Chi fu? Cchi successi?-

 

Bet.- A pa', u baruneddu mi voli pi scupari dda supra, tu

 

      chi dici, ci vaju?-

 

Cos.- ( interdetto) Spiegati megghiu..-

 

Bet.- Mi dissi: donna Bettina, chi fa? sinni veni cu mia,

 

      cca supra, a scupari..-

 

Lau.- ( uscendo di casa e udendo l'ultima frase) A tappinara!

 

      Ecco scuperta la tresca!

 

      Zu Coscimu, vostra figghia fa la bottana col baronello!

 

      E ju che patri di buttana, nun ci vogghiu aviri a cchi

 

      fari..-

 

Lis.- (entrando) E ju mancu che frati di buttana. Eccu!-

 

Cos.- Patri, figghiu e spiritu santu, e cchi ssu sti cosi?

 

      Comu? a me casa sempri onorata, ora canusci la

 

      virgogna?-

 

Bet.- ( che guarda tutti a bocca aperta) Ma scusati, scupari

 

      dda supra Š fari a buttana?-

 

Lau.- Matruzza bedda, ch'Š sfacciata!-

 

Nof.- ( sopraggiungendo ) Cu Š ssa sfacciata? Lisa?-

 

Lis.- No, to soru!-

 

Nof.- U capii, burrasca nel mar di Sardegna! ( fa per

 

      andarsene)-

 

Cos.- ( afferrandolo) E no. Tu resti, picchŤ sa lavari co

 

      sangu st'offisa ca to soru ci ha fatto.-

 

Nof.- Quali offisa?-

 

Cos.- Va a scupari co baruneddu.-

 

Nof.- E n'avi vogghia. S'a pava...-

 

Cos.- Cusazza fitusa tu e to soru. Ma ora v'abbessu ju!-

 

      ( esce furibondo)

 

Lau.- Chi famigghia, chi famigghia. Menu mali ca tuttu

 

      sfalliu, annunca..-

 

Nof.- ( a Lisa che sta inbronciata) Lisuzza, ma chi ti haie

 

      fattu?-

 

Lis.- Siti genti senza onuri, ecco!-

 

Nof.- Betta, ni sai cosa tu?-

 

Bet.- ( ancora stordita) Ju nun ci stai capennu nenti. Mi

 

      sentu pigghiata de bummi.

 

      Na cosa per• sacciu: Ca u sangu mi sta quadiannu, e

 

      quannu quadiu ju...-

 

Lau.- Vih, Quannu l'haiu malandrina.-

 

Ros.- Donna bettina, allora? Sto aspettando..-

 

Lau.- Donna Bettina, soddisfacete il baronello..-

 

Lis.- Ma Š cosi di pazzi. Ma comu, accussŤ, sfacciatamenti,

 

      davanti a tutti?.-

 

Bet.- ( adirandosi) Ahu! Ahu! Ahu! E ora mi vuliti spiegari

 

      chi sintiti diri cu ssi paroli tagghenti? Ah•, ah•, ah•

 

      fazzu succediri u quarantottu!-

 

Ros.- Ma che c'e di male, scusate signore, se donna Betta

 

      viene con me?-

 

Nof.- Veni, in chi senzu?-

 

Ros.- Nel senso che viene su, mi spazza la casa e me la

 

      riordina. Dietro compenso, naturalmente.-

 

Bet.- Su tri uri ca cercu di spiegarlu a sti dui caiordi.-

 

Lau.- Caiorda a mia? Pezza di praiola! accura schifusa ca ti

 

      dugnu a malanova.-

 

Bet.- E ju di rumpu nte corna stu manicu di scupa. Mih, oggi

 

      mi truvasti bona bona. ( si avventa)

 

Lis.- Nofriu, spartemuli!-

 

Nof.- E chi sugnu fissa? Cu sparti avi a megghiu parti.

 

      Chiuttostu, chi si ancora 'ncagnata cu mia?-

 

Lis.- No, ora no. Ci fu n'equivucu.-

 

Nof.- A chissu nun u canusciu! Per• se ora passau.. Senti

 

      Lisuzza, mu duni un vasuneddu?-

 

Lis.- Comu, c…, davanti a tutti?-

 

Nof.- Nni viri? su accussŤ' ntenti a darasi ssa sugghiata di

 

      vastunati, ca penzunu a nuatri e o pattrini di casa...

 

      Eppoi? nun semu menzi fujuti?-

 

Lis.- ( avvicinandosi con circospensione da un bacino in

 

      fronte a Nofriu) Te, sciatu miu.-

 

Nof.- (incantato) Lisuzza bedda...-

 

Entra Cosimu con una doppietta.

 

Cos.- Nofriu, ca c'Š a scupetta, fatti onori!-

 

Intanto Laura e Betta dovrebbero continuare la zuffa. Ma, a

 

discrizione della regia, potrebbe esserci un fermo di scena,

 

con luci adatte.

 

Nof.- A caccia Š chiusa!-

 

Cos.- U baruneddu nun Š na quagghia. Vai l'ammazzi e torni.-

 

Nof.- A unni vaju. Ci fu nu.. equino..equinoziu.. nu

 

      equicomucazzusichiamalisa?-

 

Lis.- N'equivoco. Ca vo diri: na strasintuta, zu Cosimu.-

 

Nof.- Oh, propriu accussŤ. Me soru ava fari sulu un pocu di

 

      pulizia in casa do baruneddu. Puntu e basta!-

 

Cos.- E l'onuri?-

 

Nof.- Vu fati frittu cu l'ova.

 

      Ahu se propriu 'nzistiti.. vardati chi putemu fari:

 

      Vui acchianati susu, tuppuliati na casa do baruneddu.

 

      iddu dici: avanti! E vui ci sparati nta panza. Iddu

 

      casca sticchitu, vui vi fati trentanni, e accussŤ vi

 

      luvati u pinzeri.-

 

Cos.- Ma, e da scupetta, ora chi nni fazzu?-

 

Nof.- Aspittati, mi vinni na pinzata. ( toglie il fucile

 

      dalle mani di Cosimo e spara un colpo in aria. Subito

 

      Betta e Laura smettono di litigare per ripararsi in un

 

      posto qualsiasi.) Eccu fattu... che boni maneri...-

 

Ros.- (allarmato) Cosa succede costŤ?-

 

Nof.- Nenti, nenti, me patri mangiau ciciri...-

 

Ros.- A, capisco! Allora, donna Betta, sto aspettando voi..-

 

Lau.- Donna Betta? A idda?

 

      Mih, ma allura a mia m'aviss'a chiamari, minumu minumu,

 

      chissaciu: Madonna Laura, eccu!-

 

Ros.- Quanto siete spiritosa, quanto siete. Madonna Laura,

 

      che bello, mi sento tutto petrarchiano...-

 

Nof.- ( a Lisa) Ma cchi su oggi tutti sti palori difficili?-

 

Lis.- E chi sacciu.

 

      Baruni, scusati nun capemmu l'ultima parola..-

 

Ros.- Volevo dire che sono amante di Francesco Petrarca..-

 

Cos.- A facci so!-

 

Nof.- Mih, lu dicevu ju ca pi mia..( si tocca l'orecchio)-

 

Lau.- Varda chi cosi... a bon'Š ca nun ci fici un pinzero

 

      supra a chissu...-

 

Lis.- Matri, chi vo diri?-

 

Lau.- Ca u baruneddu Š un...ortaggiu..-

 

Cos.- ...Un pisci..-

 

Nof.- ...N'elefanti..-

 

Lau.- ...Finocchiu...-

 

Cos.- ...Purpu...-

 

Nof.- ...Aricchiunu!-

 

Bet.- E ju mi crideva ca fussi baruni!-

 

Ros.- Ma signori, cosa dite mai. Io vi ho capito, avete

 

      equivocato. Ma non ve ne voglio. Di fronte alla

 

      ignoranza la ragione Š impotente.-

 

Lau.- Macari impotenti Š?-

 

Cos.- Maronna chi cosi...-

 

Ros.- Cosimo, voi non potete affermarlo, e sapete bene

 

      perchŠ.

 

      Anzi giacchŠ ci siamo, voglio fare una dichiarazione

 

      solenne.

 

      Voglio porre rimedio a vent'anni di rimorso di

 

      coscienza.

 

      Nofrio Š mio figlio naturale, e voglio riparare!-

 

Nof.- A chi bestialit… dici, baruni. Coscimu Š me patri!-

 

Ros.- Coscimu, confermate?-

 

Cos.- ( con un attimo d'incertezza) Ju? Confermu chi cosa?

 

      Si! Ju confermu ca Nofriu Š me figghiu!-

 

Nof.- Bravu a me patruzzu. E' degno di me!-

 

Ros.- Come? Negate che io ho avuto Nofrio da vostra moglie,

 

      quando era al mio servizio? E che vi detti una bella

 

      sommetta per comperare il vostro silenzio?

 

      Osate negarlo?-

 

Cos.- Ju nun negu nenti. Nofriu Š me figghiu. E' un pezzu

 

      di scelleratu, senza offisa pi nuddu, ma Š me figghiu.

 

      E i figghi, baruneddu,- e cca u dicu e cca lu negu,- su

 

      di cu si li crisci! Salutiamu!-

 

Ros.- Corpo di mille rinoceronti...-

 

Car.- ( interrompendo la prova) Basta cosŤ Rosario. Basta

 

      cosŤ.

 

      Nun Š cuppa to. Tu ci la mittisti tutta, ma accussŤ

 

      veni nu schifu.

 

      Nenti, dumani se Ciccinu nun Š sfibratu, u pigghiamu

 

      pisulu pisulu, u 'ncupinamu bonu bonu, e u purtamu

 

      cca a recitari.

 

      E ora carusi, vinni putiti iri. Bonanotti a tutti.

 

      ( si siede sugli scalini, lentamente, visibilmente

 

      affaticato, e si accende una sigaretta)-

 

Luci di servizio.

 

Pep.- Bunazza Š, nevveru?-

 

Car.- Bunazza, si.-

 

Pep.- Allura, bona notti.-

 

Nel.- Da schifo, vero?-

 

Car.- Prova generale da schifo, successu assicurato...-

 

Nel.- Buonanotte..-

 

Car.- ..notte..-

 

Mel.- Bonanotti Carmelu..-

 

Car.- Ah, Melo, fammi na cortesia ci duni un passaggiu a me

 

      muggheri e a Tuccia? Unni si parchiggiatu luntanu?-

 

Mel.- No, cca sutta. Tuccia, Angilina, ce ne andiamo?-

 

Tuc.- Buonanotte Maestro..-

 

Car.- Ciau bedda..-

 

Ang.- Ciau .. beddu.. ni videmu a casa.. ti primaru

 

      qualchiccosa di spiciali?-

 

Car.- A muggheri, di spiciali ci haie a tia, e mi basta!

 

      Fammi du uova fritti, nun haiu fami..-

 

Ang.- Ci mettu du sottiletti, ah?-

 

Car.- Comu voi tu. Ciau.( Angelina s'abbassa e Carmelo la

 

      bacia teneramente).-

 

Ang.- T'aspettu, nun dimurara assai..-

 

Car.- U tempo d'abbissari i cosi.-

 

i tre escono parlottando a soggetto tra di loro.

 

Ros.- Maestro, siete stanco e insoddisfatto. Le prove di

 

      stasera non sono andate troppo bene, vero?-

 

Car.- Ma no. Non mi pozzu lamintari. A sufficienza va dugnu a

 

      tutti.-

 

Ros.- Speriamo bene per domani.. col pubblico..-

 

Car.- Co pubblicu andr… a meravigghia.

 

      S'avemu ricitaru beninu stasira, che seggi vacanti,

 

      immagina comu reciteremu dumanisira, quannu, ddasutta,

 

      ci sarannu assittati ducentu cristiani.

 

      Ducentu animi vivi ca co so ciatu ni darannu tutta dda

 

      sacra forza ca ni servi, a nuatri modesti attori, pi

 

      rapprisintari i nostri personaggi, ai quali pristamu,

 

      si, lu nostru corpu, ma ci arrialamu, pi junta, la

 

      nostra anima.

 

      Eccu, dumani sira, appena spirdutu lu travagghiu,

 

      la nostra fatica svanir…, subbissata da un mari di

 

      applausi.-

 

Quando gli attori avranno salutato Carmelo, rientreranno in

 

teatro e, dalle quinte, entreranno in scena. Sul palco,

 

precedentemente, Rosario avr… calato un siparietto che li

 

celer… alla vista del pubblico.

 

Alla penultima battuta di Cocimu, Carmelo e Rosario saliranno

 

sul palco e si metteranno nel proscenio, rivolti verso la

 

sala.

 

Nel frattempo il siparietto si alzer… e, con cambio di luce,

 

appariranno tutti gli altri attori, che faranno un passo in

 

avanti unendosi ai detti. Quindi, tutti insieme, si

 

inchineranno per ringraziare il pubblico.

 

                        Fine