Sognando l'Africa

horizontal rule

bulletTitolo originale : I dreamed of Africa.
bulletDurata : 114 minuti.
bulletRegia : Hugh Hudson.
bulletGenere : Drammatico.
bulletCast : Kim Basinger, Vincent Perez, Eva Marie Saint, Liam Aiken, Garrett Strommen, Allison Daugherty Smith, Daniel Craig.
bulletDistribuzione : Il film è distribuito dalla “Columbia Tristar”.
bulletMusica : La colonna sonora è composta da Maurice Jarre ed è disponibile in CD “Varese Sarabande”, comprende i seguenti brani :
bulletARRIVAL IN AFRICA
bulletAyub Ogada – ONDYEK
bulletA DIFFERENT RHYTHM
bulletGeoffrey Oryema – KEL KWEYO
bulletTHE STORM
bulletDEATH AND MISERY
bulletAyub Ogada – OBIERO
bulletKUKI’S DETERMINATION
bulletDisponibilità : Negli USA il film è disponibile in VHS e DVD. La videocassetta italiana è disponibile per il noleggio a partire dal 7 febbraio 2001, mentre il DVD Regione 2 (DVD 9, formato video 2.35:1, audio italiano/ spagnolo/ inglese Dolby Digital 5.1, sottotitoli italiano, spagnolo, inglese, portoghese, inserti speciali: trailer, dietro le quinte, commento del regista, colonna sonora solo musica, filmografie) a partire dal 21 febbraio 2001. Dal mese di maggio 2001 la VHS è in vendita a £ 24,900.
bulletRecensione del DVD Regione 2 da "DVD World" di aprile 2001: "Da tempo Kim Basinger ha affilato le proprie unghie d'attrice ed il Gotha hollywoodiano è arrivato anche a riconoscerle un Oscar (come attrice non protagonista in L.A. Confidential): non stupisce quindi che in Sognando l'Africa la bella anti-eroina di 9 settimane e 1/2 interpreti in modo convincente il ruolo (ispirato alla vita vera) di Kuki Gallmann, donna cosmopolita innamorata di due patrie, Venezia e il Kenya. Quel che forse lascia perplessi è il fatto che la prestazione della Basinger sia l'unico punto che questo film, abbastanza stanco, segni a suo favore. Ennesimo film dedicato al mal d'Africa, Sognando l'Africa racconta infatti una storia in cui i personaggi non vengono sviluppati a dovere. Kuki, dopo un incidente automobilistico fuori Venezia, subisce un lento recupero, sostenuta dal giovane figlio (Liam Aiken da piccolo, Garrett Strommen da adolescente). In questi duri giorni si avvicina a Paolo (Vincent Perez) un affascinante e irrequieto avventuriero che si offre di portare lei e il figlio in Africa, per affrontare un'esistenza forse pericolosa e provante, ma intensa. Kuki accetta, ma nel continente nero dovrà rivedere tutti i suoi sogni e le sue speranze. La natura africana è affascinante, ma terribile: l'Africa si porterà via tutti gli affetti della donna, ma lascerà una speranza: è il figlio che porta in grembo. In DVD, Sognando l'Africa si rivela un disco eccellente, paradossalmente superiore al film. Un disco che incontra il nostro entusiasmo, perché se ogni film, anche il più debole, venisse trattato in questo modo in DVD, il trionfo del magico dischetto argentato sarebbe in un futuro prossimo. Il pacchetto linguistico offre italiano, spagnolo, inglese e l'opzione di ascolto della sola colonna sonora musicale. I sottotitoli offrono diverse lingue, tra cui è presente anche l'italiano. Gli extra offrono un dietro-le-quinte con interviste al cast e al regista Hugh Hudson, un trailer cinematografico originale, il profilo degli artisti ed un commento audio del regista. Tutti contributi speciali disponibili con la sottotitolazione! Il video, in formato 2,35:1 anamorfico è di ottima qualità. La definizione risente solo saltuariamente di qualche lieve decadimento con qualche pixel di troppo che fuoriesce da porzioni di frame di background. Luminosità e contrasto senza limiti e grande respiro anche per il croma solido e ricco. qualche lieve difetto della pellicola. Durante alcuni dialoghi in kenyota appare sull'immagine una sottotitolazione in inglese fissa e occorre obbligatoriamente attivare i sottotitoli in italiano per comprenderne il significato. Bit rate medio 6,97Mbit/sec. Audio Dolby digital 5,1 canali in italiano ben presente e ricco di effetti sonori e coadiuvato dalla divertente colonna sonora. Fronte anteriore spazioso con centrale perfetto e casse dx/sx che lavorano al meglio dell'encoding. Sub con qualche ingresso possente, grazie all'iniezione del canale .1lfe. Sezione posteriore avvolgente con un lavoro notevole anche sui particolari minori differenziati sui due canali. Tracce in inglese e spagnolo simili. Flusso dati per tutte pari a 448kbps (compresa la colonna sonora isolata). Verdetto finale: un film un po' stanco in un ottimo DVD:
bullet

Qualità dell'immagine: 1/2

bullet

Qualità audio:

bullet

Spettacolarità:

bullet

Extra:

bullet

Giudizio globale:

bullet

Recensione del DVD Regione 2 da "Ciak" di marzo 2001:
bullet

CAST: Di Hugh Hudson, Con Kim Basinger, Vincent Perez (USA 2000).

bullet

IL SOGGETTO: La storia della veneziana Kuki Gallmann, trasferitasi in Africa negli anni 70 con la famiglia e poi conquistata da quei luoghi.

bullet

ETICHETTA: Columbia.

bullet

DATI TECNICI: Audio Dolby Digital 5.1, video in widescreen anamorfico 2.35:1.

bullet

EDIZIONE: Italiano, inglese, spagnolo.

bullet

SOTTOTITOLI: Italiano, inglese, spagnolo, portoghese.

bullet

EXTRA: Trailer, dietro le quinte (circa 15' sottotitolato), commento del regista, colonna sonora, filmografie.

bullet

NOTE: Audio corposo, che si concentra con maggior prevalenza nelle casse frontali, video più che buono con leggera perdita di nitidezza in qualche scena notturna. Extra esaurienti.

bullet

VALUTAZIONE GENERALE: Qualità artistica - 6/7, Qualità tecnica - 7/8, Extra - 7/8.

bulletClassificazione : In Italia il film è uscito con la classificazione “Per tutti”, mentre negli USA con la classificazione PG13 = Parents strongly cautioned, ossia consigliando la presenza dei genitori per i minori di anni 13.
bulletAltri titoli : In Spagna il film è uscito col titolo “Soñé con Africa”, in Francia col titolo “Je rêvais de l’Afrique”, in Germania col titolo “Ich träumte von Afrika”, in Portogallo col titolo "Africa dos meus sonhos".
bulletPassaggi televisivi : In Italia il film è stato trasmesso in prima tv da Canale 5 il 23 giugno 2003, ottenendo un ascolto pari a 4.443.000 (Share: 23,10%) ed il 21 giugno 2004 con 3.510.000 telespettatori (share: 15,24%). Su Rete 4 ha ottenuto 2.252.000 spettatori il 14.09.2005 (Share: 9,75%).
bulletLa storia : Quando era bambina, suo padre le aveva parlato spesso dell’ Africa, ma Kuki ( Kim Basinger ) non avrebbe creduto che un giorno sarebbe andata a viverci. Tutto comincia una notte lungo un viale alberato in Veneto, un enorme autoarticolato zigzaga verso l’auto sulla quale Kuki e i suoi amici sfrecciano per concludere la serata. Paolo ( Vincent Perez ) al volante riesce ad evitarlo per un soffio ma l’ auto finisce fuori strada e gli occupanti in ospedale. Kuki riapre gli occhi mentre il prete impartisce l’ estrema unzione sotto gli occhi in lacrime della madre Franca ( Eva Marie Saint ). Ma nonostante il femore rotto, Kuki sopravvive assistita dalla madre e da Emanuele, figlio di 7 anni avuto da Mario, marito dal quale si è separata. Durante la degenza Kuki si affeziona a Paolo, ricoverato nello stesso ospedale e nasce un nuovo amore. Emanuele lo accetta volentieri come nuovo padre e insieme nel 1970 ( Kuki ha 25 anni ) decidono di trasferirsi in Kenia per iniziare una nuova vita : Kuki, Emanuele e Paolo decidono di insediarsi a Laikipia tra il monte Kenya e la Rift Valley al ranch di “Ol Ari Nyiro” di 400 Km quadrati. Ma la bellezza della vita in Africa riserva a Kuki anche delle durissime prove da affrontare. Paolo rimane ucciso in un incidente nel marzo del 1980 sulla strada tra Mombasa e Nairobi recandosi a prendere una culla per la nascitura Sveva ( Kuki è incinta di 4 mesi e ½ ) e il figlio Emanuele 3 anni dopo, a 17 anni,  muore in seguito al morso di una vipera soffiante tentando di toglierle il veleno com’ era solito fare vista la sua passione per i serpenti. In ricordo delle due vite spezzate nel 1984 Kuki creò la “Gallmann Memorial Foundation” finalizzata alla salvaguardia della natura in Africa e all’ armoniosa coesistenza uomo/natura.
bulletCuriosità : Alcune curiosità sul film :
bulletKuki Gallmann ( vissuta in Veneto e laureata in scienze politiche a Padova ) in realtà si chiama Maria Boccazzi : il cognome Gallmann lo acquisì dal secondo marito, lo svizzero Paolo Gallmann, mentre il nome Kuki ( dall’ inglese “cookie” = biscotto ) le fu dato da un ufficiale britannico che tornò dal fronte col padre Cino.
bulletIl film è stato girato prima in Sud Africa e successivamente nel novembre 1998 tra Venezia, Asolo, Treviso, Vicenza, Castelfranco Veneto : le riprese africane si svolsero non nel vero ranch di Ol Ari Nyiro in Kenia ma in Sud Africa a Hluhluwe.
bulletLe riprese durarono 74 giorni ed il film originariamente era previsto per il settembre 1999, poi slittò a maggio 2000.
bulletIl libro da cui il film è tratto uscì nel 1991 e ha venduto 2 milioni di copie ( seguito poi da “Notti Africane” e “Il colore del vento” ) ed è stato tradotto in 15 lingue. In Italia il libro è disponibile nelle edizioni “Mondatori” fin dal 1991 ed è stato ristampato in occasione dell’ uscita del film con una nuova copertina che raffigura la locandina del film.
bulletKim è stata accusata di ipocrisia per il fatto di essere animalista convinta e di aver comunque utilizzato leoni ed elefanti ammaestrati per il film ( in più un cane è stato anestetizzato per simulare un incidente ).
bulletAlla prima a New York del film un giornalista tedesco con una vaschetta di fragole ha pregato Kim di ripetere la scena erotico-gastronomica di 9 settimane e ½…e Kim l’ ha soddisfatto !
bulletFrase di lancio italiana : “A volte l’ avventura di una vita diventa la vita stessa”.
bulletFrase di lancio americana : “Sometimes the adventure of a lifetime becomes life itself”.
bulletOsservate bene la scena in cui Paolo insegna ad Emanuele come si cacciano i cattivi sogni : il pennarello cambia continuamente colore !
bulletNel febbraio 2001, Kim ha ottenuto per la sua interpretazione l'ennesima nomination ai "Razzies Awards".
bulletIncassi : In Italia il film è uscito il 26 maggio 2000 e ha incassato £ 2.350.000.000 ( aggiornato al 13 agosto 2000 ) posizionandosi al posto 74 della classifica dei film più visti nella stagione 1999/2000. Negli USA ha incassato $ 6,651,522 (sale 2.112), week end di apertura - $ 2,411,445. Uscito per il noleggio il 3 settembre 2000, in 96 giorni di presenza nella Top 50 dei noleggi, il film ha racimolato altri $ 20,300,000, mostrando un andamento di gran lunga migliore nei noleggi che non al cinema.
bulletInterviste : Interviste di cast, regista ecc :
bulletLa prima impressione di Kuki Gallmann su Kim : “Non ho visto recitare quest’attrice, è brava ?”.
bulletKuki Gallmann dopo aver conosciuto Kim alla fine del film : “L’ ho incontrata a cose fatte, è stata una scelta sua. Desiderava interpretare il ruolo in piena libertà senza farsi influenzare da me. L’ ho trovata simpatica ma soprattutto ho scoperto che è una brava attrice. Non avevo mai visto i suoi film, dopotutto telefono ed elettricità non sono ancora arrivati nel mio ranch di Laikipia”.
bulletKim sull’Africa : “Se potessi partirei immediatamente, lascerei New York e andrei a vivere in Africa. Eppure quando ho accettato di girare questo film ho vissuto giorni di terrore. La sola idea di portare la mia bambina in un posto lontano e sconosciuto mi terrorizzava, non mi faceva dormire”.
bulletHugh Hudson su Kim : “E’ una donna strepitosamente bella : fa questa specie di commedia della povera indifesa, è molto efficace. Ma ottiene quello che vuole !!!”.
bulletKim sulle accuse mosse dal “Washington Post” per l’ uso di animali : “C’ è una Kim Basinger attrice e una Kim Basinger che sono io, mi spiace che abbiamo entrambe lo stesso nome, ma è così.Ci sono cose nella vita cui tengo molto : i vecchi, il sistema delle adozioni, i bambini maltrattati. Quella degli animali è una questione che mi sta a cuore da sempre. Se posso sfruttare la mia posizione per salvare uno o due elefanti lo faccio. Ognuno di noi ha una sua evoluzione. Io mangio ancora sushi continuo a portare scarpe di pelle ed uso le borse di pelle che ho comprato molto tempo fa o che mi sono arrivate attraverso i film. Ma ho smesso quasi del tutto di comprare oggetti di pelle”.
bulletGiudizi : Alcuni giudizi sul film :
bulletFilm Tv :  “Una storia vera e un film falso, una vicenda straordinaria e una trasposizione ordinaria, piatta, scontata e stereotipata, che non rende giustizia all’ incredibile coraggio a all’ostinata tenacia di Kuki Gallmann, nobile veneziana trasferitasi in Kenia negli anni ’70 e oggi alla guida di una fondazione che si occupa di salvaguardare i beni ambientali e culturali della sua patria d’adozione. La Gallmann pagò a caro prezzo il dazio della sua scelta ( la perdita del marito e del primogenito ), Hugh Hudson sconta il pedaggio della grande operazione internazionale, un’ attrice star innamorata del progetto ( una spenta Kim Basinger ), un attore protagonista che sembra capitato sul set per caso ( un pessimo Vincent Perez ) e un libro – della stessa Gallmann – scritto sulle tracce de La mia Africa, senza l’asciuttezza e lo stile della Blixen, non fanno mai primavera. Come questo film abbia potuto chiudere in pompa magna Un certain Regard a Cannes vorremmo chiederlo a Monsieur Jacob”.
bulletTv Sorrisi e Canzoni :  “Non tutto per la verità funziona, la sceneggiatura ha spesso il fiato corto, fotografia e musica non sono di primissima qualità, ma Kim Basinger è sorprendente, attrice ormai matura, interpreta una donna forte e fragile, lontana dallo stereotipo USA che vuole le eroine cinematografiche in perenne dipendenza fisica e psicologica dalle figure maschili : e in un film che parla di scelte difficili, compie il gesto più eroico per un’ attrice, offrirsi con gli occhi gonfi e le labbra tumefatte alle stesse platee che la amarono bambola sexy in 9 settimane e ½”.
bulletCiak :  “La teoria del levare ha una sua motivazione artistica in quanto evita ridondanze ed eccessi. Ed è quel che cerca di fare anche Hugh Hudson nel suo film. Rifuggendo ogni esotismo sceglie riprese dall’alto e una fotografia sporca e monocroma. Non spinge il pedale sul melò, cancella ogni traccia di glamour dal volto di Kim Basinger in stile ( purtroppo in teoria ) Meryl Strrep. Ma a furia di togliere, specie se, come in questo caso, non c’ è un’idea forte di regia, restano solo la noia e il nulla. Manca la tensione cultural-ecologista dei romanzi della Gallmann, manca ogni motivazione profonda nei personaggi, così ogni dramma rischia il comico involontario e la recitazione è piatta e monocorde. Come antidoto rivedersi La mia Africa, polpettone, ma di classe”.
bulletLa Stampa : 4 “Come Julia Roberts in Erin Brockovich, Kim Basinger cerca la Meryl Streep che c’ è in lei. E proprio non la trova. Da un decennio Kim spende male ottime occasioni, ad eccezione della femme fatale di L.A. Confidential. La sua Africa è una carrellata di luoghi comuni del sogno d’ Africa. Fa male trovare un film così incapace di verità, mentre il continente è funestato dal dolore e bisognoso di epopea e denuncia. Dall’ Italia dove la bella americana con pargoletto conosce un italiano che la convince a trasferirsi in Kenia. Gli anni passano – noiosi, firmati dalla regia amorfa di Hugh Hudson – tra prevedibili scoperte di terra selvaggia e uomini rudi. Un quadretto familiare di moine e paesaggi inerti sul quale incombe una minaccia di tragedia. Ci vorrebbe un confronto come in tribunale tra un cineasta africano e il cast patinato di Kim in Kenya. Obbligatorio solo per i fan della Basinger”.
bulletTop Film : "Kuki Gallmann è innamorata dell'Africa, al punto di trasfervisi con il marito ed il figlio. Ma dietro alla sconvolgente bellezza degli scenari africani si cela l'ingratitudine della natura e una serie di avversità che potrebbero piegarla. Ma Kuki risponde con coraggio a tutto questo e ritrova, infine, la sua dimensione. Il regista di Momenti di gloria si ispira al libro autobiografico della Gallmann (interpretata da una Kim Basinger senza trucco, assolutamente "nature") per tentare di cogliere la magia di un continente, descrivendone i profumi, i sapori, i pericoli e la bellezza mozzafiato dei paesaggi".
bulletCompuserve ( sito internet ) : “Kim Basinger is freighted with labored dialogue and appears in virtually scenes as though she had just emerged from a four-hour session at Revlon' s in New York. I Dreamed of Africa, which to Kuki is on balance a wet one, is a nightmare that could cause many a potential tourist to cancel his safari reservations”.
bulletNewtimesla.com ( sito internet ) : “Poor Kim Basinger ! In her first role since bagging the 1998 Academy Award for Best Supporting Actress ( for L.A. Confidential, the film that should have won Best Picture and Best Director as well ), the actress positively trembles with what seems to be fear. Notoriously insecure about appearing on camera, Basinger looks intimidated to the point of paralysis by the prospect of doing a bad job. Her delivery is halting and self-conscious; she over enunciates, pronouncing every syllable and every consonant of every word as if addressing an audience whose first language is not English. Of course, given the feeble dialogue she is expected to spout in this fact-based romantic drama, it' s little wonder she is so uncomfortable. Alternating between touristy shots of cities and generically lush countryside, the entire Italian sequence -- some 30 minutes of screen time-- feels like a travelogue. Things don' t get much better when the action shifts to Africa, where the landscapes are a bit too self-consciously epic and the score swells in grandeur whenever the Kenyan plains pop into view. The music doesn' t help matters any, surprising considering that it was composed by Maurice Jarre, one of the great film composers of all time; his credits include Lawrence of Arabia, Doctor Zhivago, Witness, and The Professionals. Here, however, the music is terribly heavy-handed -- as well as uncomfortably reminiscent of the composer's earlier work. Despite what amounts to a thorough trashing of the movie thus far, it must be noted that the film does improve in the second half. Basinger' s performance, in particular, takes flight. For reasons that remain unclear, the actress suddenly appears more comfortable ; she almost visibly relaxes on screen. The result is an admirably credible performance from this point on ( perhaps the film was shot in sequence and the actress simply worked through her early jitters ). She proves particularly adept at conveying a sense of almost numbing grief in the face of the tragedies that befall her family. Supporting performances are good throughout. Strommen is so appealing he deserves a second mention, while Winston Ntshona brings tremendous dignity and understated emotion to his role as Simon, a local tribesman who works for the Gallmanns”.
bulletNew York ( sito internet ) : “Though tragedy and disaster plague the family, the lack of a cohesive plot undercuts the film' s dramatic possibilities. Director Hugh Hudson tries to bring threads of a story together, but the onslaught of tragic events is emotionally manipulative and the incessant exoticizing of "wild" Africa is naive and overdone. The actors give decent performances, though veteran actress Eva Marie Saint is severely underused as Kuki' s mother, who flies in for Christmas and funerals. The incredible sweeping vistas, the constant presence of large animals and the characters' sheer heroics make for an epic backdrop, but this film is little more than a travelogue that goes nowhere”.
bulletSfgate ( sito internet ) : “It' s beautifully photographed. There' s plenty of off-road Land Rover action across endless miles and stunning country vistas and wildlife. But one would think the story of a woman and her family building a nest and vast ranching enterprise in Africa -- and confronting tragic adversity -- would have more emotional bite. `I Dreamed of Africa,' starring Kim Basinger and directed by Hugh Hudson never quite ignites despite all its scenery and sometimes dire human strife. It' s gorgeous, sure, but `I Dreamed of Africa is surprisingly dull and predictable in its characterizations. The film also has a built-in irritant for some viewers sensitive to cultural histories and environmental concerns : they' re bound to be put off by yet another depiction of rich white people imposing themselves as hunters and owners in a foreign land. Basinger plays Gallmann as a mostly down-to-earth woman with unfailing enthusiasm for living in a place with a different rhythm. Perez is likable as the macho Paolo. But the film doesn' t delve into nuances. Like a lot of wives, Gallmann gets riled at her husband for his long absences hunting with buddies. But she learns to make do on her own, and even to let her kid romp freely in an outpost filled with creepy crawlies and dangerous animals”.
bullet35 mm ( sito internet ) :  Sono anni che il regista Hugh Hudson non azzecca un film e precisamente da Revolution del 1985. Tutte le opere successive, mancavano in coesione ed erano destrutturate ; i personaggi venivano caratterizzati banalmente e le trame e le situazioni non erano forti. Sognando l'Africa non lo riabilita di certo. Tratto da una storia vera, che in partenza non è più originale, perché di storie simili, basate sulla fascinazione dei paesaggi esotici ne abbiamo viste a decine e con ben altri risultati, il regista riesce a rendere il tutto ancor più noioso. La sceneggiatura è degna di un romanzo d' appendice d' altri tempi, in cui i personaggi sono stereotipati ed insulsi, la regia è frammentaria e priva di scopo, che riesce a banalizzare anche gli ampi spazi africani. Con una Kim Basinger che dopo L. A. Confidential meritava certo di meglio e che si aggira per il set come se ci fosse capitata per caso. Il tutto non fa che farci rimpiangere ancor più opere come La mia Africa di Sidney Pollack”.
bulletOneguysopinion ( sito internet ) : “More nightmare than dream, Hugh Hudson' s pictorially grandiose but dramatically sloppy and episodic filmization of noted conservationist Kuki Gallmann' s reminiscences of her life in Kenya is a quintessential woman' s picture, akin to one of Ross Hunter' s glossy weepies but set in a more exotic locale. Kim Basinger is simply terrible in the lead role ; she resembles a model from the Lana Turner school of performance rather than an actress of any consequence, and her line readings are often incredibly amateurish. ( It' s unfortunate, too, that the protagonist is named Kuki—a moniker repeated endlessly in the flat dialogue, and which causes some viewers of a certain age automatically to think about Edd Byrnes being asked to lend one his comb ). One might also mention the old-fashioned score by Maurice Jarre, which sounds mostly like rejected scraps from the music he composed long ago for Lawrence of Arabia ( although toward the close some African chants are employed, too ).Technically I Dreamed of Africa is pretty impressive ( with the obvious exception of Scott Thomas' poor editing ). The cinematography by Bernard Lutic creates some lush, though largely static, images, and the production design and art direction are certainly professional. But all the lustre Africa has to offer isn' t enough to overcome the calamitous deficiencies in the writing and acting. In terms of films about Africa, Hugh Hudson' s picture falls between Out of Africa and Gorillas in the Mist on the one hand and the awful Anthony Hopkins vehicle Instinct on the other. Unfortunately, it leans more toward the latter end of the spectrum”.
bulletWashingtonpost.com ( sito internet ) : “Under the glib direction of Hugh Hudson, the emotionally phony film presents a muddled portrait of a woman whose determination to stare adversity in the face will seem, depending on your point of view and capacity for charity, either heroic or monumentally idiotic. Far be it from me to tell you which perspective is correct. In the sugary hagiography of I Dreamed of Africa, however, there' s no room left for doubt”.
bulletTime.com ( sito internet ) : “Can authentic tragedy be far behind ? No, but it is more surprising--and harrowing--than you can imagine, and this film, based on a true story, transcends its handsomeness to present a subtle portrait of a woman' s growing consciousness”.
bulletJournalnow ( sito internet ) :  “If scenery were all that mattered, the natural beauty of Kim Basinger and of Africa would be more than enough to recommend I Dreamed of Africa. But beauty is only skin deep, and so is this movie. I Dreamed of Africa marks Basinger' s first film since winning an Oscar for L.A. Confidential, and she is virtually the whole show here. To be fair, the film' s failure can hardly be laid at the feet of its leading lady. Basinger resourcefully finds -- and mines -- emotional resonance from a problematic script that is done no favors by Hugh Hudson' s direction, which is workmanlike at best”.
bulletAdfilmworks ( sito internet ) : C “Although cinematically-lush, I DREAMED OF AFRICA feels like a book adaptation missing a few chapters. The first half of the film meanders slowly with no real focus, so that the second half feels strained when things actually do start to happen. Basinger makes a good choice in playing such a heavy role as Kuki for her first film after her Oscar. But her holier-than-thou attitude about how much Africa has changed her never really comes across--her wardrobe just improves”.
bulletInternet Reviews ( sito internet ) :  ½ “One thing can unequivocally be said about the movie, Bernard Lutic' s cinematography is stunning. But think about the material with which he had to work. From the ocean to the savanna, Africa is a photographer' s dream assignment. Then again, some movies can make even the Grand Canyon look ugly, so Lutic could have blown it. My friend with me reminded me of a similar and much better show, The Flame Trees of Thika, which played two decades ago on Masterpiece Theater. The problem with I DREAMED OF AFRICA is that it tells a story that we' ve heard many times before and usually with a much stronger emotional impact. Perhaps if the film were recut with fewer incidents and more development of the ones left, it might have worked. But, as released, it only works as a travelogue”.
bulletRivista del Cinematografo ( sito internet ) : “Kim Basinger, senza trucco, è bella più che mai ma non riesce a comunicare alcuna emozione ; Vincent Perez per circa due ore privo di espressione ( forse dovrebbe cambiare mestiere ) sembra chiedersi quale sia il suo ruolo. Il loro amore, la loro complicità è ridotta a parole senza significato. La vita di Kuki Gallman diventa un monotono ripetersi di immagini, un insopportabile susseguirsi di luoghi comuni, sull' amore, la vita, la famiglia. La colonna sonora, che dovrebbe sottolineare la tensione drammatica, sembra tratta da un altro film. Persino i paesaggi, gli immensi spazi africani, danno una sensazione di dejà vu. La Gallman racconta fatti, sensazioni e persone come se scrivesse un diario. Spiega che è più efficace dell' analisi. La figura del padre è una delle più belle ( e nel film non c' è ne è traccia ) e determinanti della storia. Come la descrizione di Paolo e del figlio Emanuele. In Sognando l'Africa tutto si traduce nelle numerose disgrazie che colpiscono Kuki-Kim : dall' incidente al viaggio in Africa, dalla difficoltà di ambientazione alla scoperta che il marito gioca a fare lo scout ( qui bisogna rendere merito al plot e a Vincent Perez che per un momento riesce con grande abilità a entrare nel personaggio ) e che deve essere lei ( ma qual è la scoperta ? ) a rimboccarsi le maniche. Impara anche a guidare un trattore. E poi le tragedie, i leoni, gli elefanti, i serpenti. La Basinger ha detto di non aver voluto incontrare la Gallman per non diventare la sua fotocopia, ma, ed Erin Brockovich insegna, sarebbe stato molto meglio se lo avesse fatto. Perché mai Hugh Hudson abbia deciso di fare questo film resta un mistero. Forse sognava di girare La mia Africa”.
bulletAbc.es ( sito internet ) :  ½
bulletLe nouvel observateur ( quotidiano francese ) :  Beaux paysages, belles images, rien à dire. Kim Basinger, elle, est formidable”.
bulletLe parisien ( quotidiano francese ) :  le réalisateur (...) signe une fresque dramatique à la fois intense et intime qui démontre une nouvelle fois son amour de la nature et de la noblesse des sentiments humains”.
bulletCplanète ( quotidiano francese ) :
bulletLe Nouveau Cinéma ( rivista francese ) :
bulletLe Echos ( rivista francese ) :
bulletVariety ( rivista Americana ) : “Banal as the film is, it gives Basinger a role of stature and intelligence. Pic registers as a one-woman show, with Basinger, who’ s in every scene but two, admirably holding together the movie. Boasting extremely appealing looks — highlighted by Shirley Russell’ s costumes — Basinger excels as a woman who’ s determined to lose her Western inhibitions and prevail against all odds. Indeed, despite endless setbacks, failures and deaths, Kuki’ s feeling that Africa is the only place for her never falters. Pic’ s lack of dramatic rhythm and narrative continuity is exacerbated by Scott Thomas’ rough editing. Lenser Bernard Lutic, Hudson’s longtime collaborator, provides on-location visuals ( film was shot in the Zulu Nyala Game Reserve and Kenya’ s Ol Ari Nyiro Ranch ) that are beautiful in the manner of National Geographic. Maurice Jarre’ s score offers effectively moody emotional support that’ s not always found in the writing”.
bulletGreenwich village gazette ( sito internet ) :  “The question is : why would anyone have actually financed this poor excuse for a film ? The first rule of filmmaking is keep the audience interested. This violates that. This induces sleep, and if you do manage to stay awake, you' ll find a stick figure universe that bears on resemblance to the real world. Basinger is wonderful, but she can' t shoulder an entire film. Don' t waste your money”.
bulletUSA Today ( sito internet ) :  “Director Hugh Hudson, who has never matched his 1981 Oscar-winning debut, Chariots of fire provides wonderful vistas of Mother Nature but few close-ups of human nature. A postscript says Kuki went on to be a dedicated wildlife activist. Maybe that would have been a better place to start her tale”.
bulletBoxOffice online ( sito internet ) :  “Basinger manages to make that love fully visible and comprehensible without pushing for false emotion or shedding her natural glamour. Hudson' s direction, though clearly enjoying the opportunities to capture the sweep of land and people, flora and fauna, is actually most comfortable when centered on Basinger, coping with a way of life both harsh and privileged while trying to protect both son and lover from the dangers of their impetuous natures. Her personal history is compelling and Basinger makes this unusual life unfurl beautifully”.
bulletFilmcritic.com ( sito internet ) :  Kim Basinger has gone off to Africa on safari, in search of a follow-up Oscar to the one she landed for L.A. Confidential. Looks like she' ll be coming home empty-handed”.
bulletEonline.com (sito internet) : C Though this movie is based on the memoirs of conservationist and animal lover Kuki Gallman, Hollywood has once again taken liberties with the details. For instance, Basinger plays Kuki ( yes, it sounds like "kooky" ) as an American, but Gallman' s really Italian. Beautiful landscape photography aside, do we really care about a single mother so out of it she marries a man more in love with hunting wild game than with her ? Or that she follows this guy to Africa, where she' s forced to eke out a living among the lions, elephants, poachers and natural disasters ? Whether in English or Swahili, the answer is still no”.
bulletSeattle-pi ( sito internet ) : B- “The film also works as a star vehicle. Basinger matured nicely as an actress during the '90s, and she exudes an effortless personal dignity. She' s thoroughly credible as a woman who undergoes a spiritual growth and finds a strange peace, despite the costs. It' s also ingratiating that this film accepts, without any apology, a lifestyle that the political-correctness police might denounce as neo-colonial. At one point, a character says, "You can't choose where you're born, but you can choose where you live, and where you die." In a globalized society, that' s a positive sentiment”.
bulletJam! ( sito internet ) :  “Kim Basinger, who plays Kuki, and Vincent Perez, who plays her husband Paolo, have created a stable chemistry and move comfortably in the wild landscape. Basinger has chosen a very demanding role which has her on screen for all but a few scenes. And while the 46-year-old looks remarkably stunning in her khakis and flowing blond hair, she also has a wide range of emotion to go through. The Oscar-winner for L.A. Confidential does a convincing job of portraying this strong woman who refuses to surrender to grief even after her husband is killed in a car accident and then her teenage son dies after being bitten by a snake. She is devastating in the scenes where she frantically fights to save her son. The problem with her performance lies mostly in the script, which fully tells the story of Kuki' s journey to Africa, but then only shows snippets of what makes her the woman she is. This leaves Basinger running through extreme emotions without a safety net. Once the Gallmann family arrives in Kenya, the film seems to move too quickly over their growth. The introduction to the characters is great and thorough, but once you really get to know them and they' re faced with extraordinary circumstances, the film finishes. In one scene, Kuki learns to drive a tractor on her own so she can help the natives who live near her ranch. Unfortunately, it is never followed up and her unique relationship with her tribal neighbours is left hanging. When the men in her life die, the movie ends shortly after, leaving the audience aching to know how Kuki goes from being devastated to being the powerful woman -- both mentally and politically -- described in the epilogue. Why does Kuki decide to stay in Kenya alone, how did she protect the wildlife and what happened to the egg that Paolo put a secret message of love in ? Despite the questions that will send movie-goers to the bookstore to get Gallmann' s book, I Dreamed of Africa is a visually impressive film with characters who capture the heart”.
bulletRochester ( sito internet ) : 8 “Director Hugh Hudson conveys the beauty and scope of Africa and guides Basinger through a potent portrayal that holds our attention. He' s less successful at building his film to a traditional, resounding finale. I Dreamed of Africa works best as a character study, a slice of challenging life, than as a compelling narrative. In that sense, the film seems more realistic -- but perhaps less engaging -- than the film it most resembles, the more conventionally dramatic Out of Africa. Still, Basinger' s performance brings Kuki Gallmann to life, and we find ourselves admiring the character' s strength and conviction as she overcomes physical and emotional hardships. The land, of course, is the other major character. Cinematographer Bernard Lutic captures the vastness, mystery and color of the settings, the Zuilu Nyala Game Reserve and Kenya's Ol Ari Nyiro Ranch. A lovely score by the great film composer Maurice Jarre further enhances the film' s lyrical beauty”.
bulletAtnZone ( sito internet ) :  “Basinger’ s performance is steadfast, strong and resilient but it deserved a better place to project from. You can see deep into Basinger’ s eyes the horror, conflict and emotion the character she plays is going through but something seems to be absent as the script never lets focuses deep into her struggle. I often found myself wanting that kind of realism in this script that it became annoying. Why can’ t we see into this woman’ s soul, connect with her and then learn from her. As with every Africa movie there is always a huge allure and buzz about the breathtaking scenery. This film really does play with that aspect creating breathtaking atmosphere for the most enchanting moments of the film. The best moments were when we heard Kuki talk to herself. I so wish there was more of that in this personal story. I Dreamed of Africa could have been a great film or mini-series if it slowed down to develop in more detail Kuki and the people around her. By developing the depth you add scope and allure to Kuki’ s struggle. This concept is familiar in such films as Braveheart and Dances with Wolves.
bulletCitypapaer.net ( sito internet ) : “I dreamed of walking out after the first ten minutes. Gorgeous footage of Kenyan landscapes and wildlife don’ t begin to make up for the tedious script and mediocre performances in this adaptation of the environmentalist Kuki Gallmann’ s memoir. The sub-Hallmark musings of Basinger’ s occasional voice-overs ( delivered flatly ) are rivalled in their vapidity by the shallow dialogue. All told, the film’ s a mess, if a pretty one”.
bulletDesnews.com ( sito internet ) :  A lot of filmmakers would kill for material like this, so it would seem like a natural for Hugh Hudson, who directed 1981's Chariots of Fire. But he hasn' t exactly set the world on fire since he directed that Oscar. And this one' s similarly disappointing. Also, the cliché-ridden script ( by Paula Milne and Susan Shilliday ) ends the story at possibly its most interesting point, which is pretty frustrating. ( Hopefully this doesn' t signal that a sequel is coming ) However, the film' s biggest problem may actually be Basinger, who plays Gallmann as a nearly bloodless creation. It' s especially hard to really care about the character when her lines are delivered in a surprisingly flat monotone ( particularly her clunky voice-over narration, which is awful”.
bulletMovie world ( sito internet ) :  “The times where we heard Basinger' s voice seemingly reading from the novel was a partial glimpse into this extraordinary woman but she never was fleshed out. What could have made that kind of depth appear would be if they maybe finished the whole egg over the bed thing. Why didn' t we see what was inside it ? It could have helped deepen the relationship between Kuki and her husband. Basinger' s performance is steadfast, strong and resilient but it deserved a better place to project from. You can see deep into Basinger's eyes the horror, conflict and emotion the character she plays is going through but something seems to be absent as the script never lets focuses deep into her struggle”.
bulletEbert on movies ( sito internet ) :  “Kuki is played by Kim Basinger, who is ready to do more than the screenplay allows. She is convincing throughout, especially in a scene where trouble strikes her son Emanuele--her panic is real, but so is her competence as she tries to deal with the emergency. Her frustration with Paolo, is also real but mundane ( frustrated at his extended hunting trips and general irresponsibility, she throws a handful of pasta at him. All admirable. But Hugh Hudson' s film plays curiously like a friendly documentary of Kuki' s life, especially with the voice-over narration that sounds like it belongs in an idealistic travelogue. There is a lack of drama and telling detail. When events happen, they seem more like set pieces than part of the flow. Watching I Dreamed of Africa, I was reminded that one often meets people who have led fascinating lives, but only rarely people who can tell fascinating stories. The events don' t make the story ; the storytelling does”.
bulletSpliced online ( sito internet ) :  ½ “With a love for the land mixed with a determined, this-place-isn' t-going-to-beat-me look on her face, Basinger tries very, very hard to bring dignity to this dime-store Meryl Streep role of a Western woman in an untamed world. But she' s paddling upstream against a deluge of banal and sometimes badly staged filmmaking, extremely stale dialogue and predictable hardships in a picturesque paradise that constantly upstages the story”.
bulletEntertainment Weekly ( rivista Americana ) : D+ “Oscar winner Kim Basinger, willing but stranded in her first role since L.A. Confidential, deserves someone to wash her sun-bleached hair with as much tenderness as Robert Redford lavished on Meryl Streep. The autobiographical adventures of conservationist Kuki Gallmann are filled with personal tragedies and moments of woman-over-matter triumphs meant to wring admiration like alms from her audience. But a recitation of woes doesn' t constitute a plot, and panoramic shots of migrating wildlife don' t convey enough African flavor”.
bulletPremière ( rivista francese ) :
bulletStudio Magazine ( rivista francese ) :
bulletLe Nouveau Cinéma ( rivista francese ) :  “La messa in scena di Hugh Hudson è impeccabile, gli attori perfetti”.
bulletCinema ( rivista tedesca ) :
bulletIL MIO PARERE :  ½ “Sebbene in parte episodico e discontinuo, il film ha scenari stupefacenti e l’interpretazione di Kim è eccezionale, non passa inosservata”.
bulletImmagini : Visita le gallerie di immagini sul film :
bulletSognando l'Africa Gallery del Kim Basinger Fan Site.
bulletSognando l'Africa Gallery delle Kim Basinger Galleries.

horizontal rule

Precedente Home Su Successiva