| Titolo
originale : I dreamed of Africa. |
| Durata
: 114 minuti. |
| Regia
: Hugh Hudson. |
| Genere
: Drammatico. |
| Cast
: Kim Basinger, Vincent Perez, Eva Marie Saint, Liam Aiken, Garrett
Strommen, Allison Daugherty Smith, Daniel Craig. |
| Distribuzione
: Il film è distribuito dalla “Columbia Tristar”. |
| Musica
: La colonna sonora è composta da Maurice Jarre ed è disponibile
in CD “Varese Sarabande”, comprende i seguenti brani :
| ARRIVAL IN AFRICA |
| Ayub Ogada – ONDYEK |
| A
DIFFERENT RHYTHM |
| Geoffrey
Oryema – KEL KWEYO |
| THE
STORM |
| DEATH
AND MISERY |
| Ayub Ogada – OBIERO |
| KUKI’S DETERMINATION |
|
| Disponibilità
: Negli
USA il film è disponibile in VHS e DVD. La videocassetta italiana
è disponibile per il noleggio a partire dal 7 febbraio 2001, mentre
il DVD Regione 2 (DVD
9, formato video 2.35:1, audio italiano/ spagnolo/ inglese Dolby
Digital 5.1, sottotitoli italiano, spagnolo, inglese, portoghese,
inserti speciali: trailer, dietro le quinte, commento del regista,
colonna sonora solo musica, filmografie) a partire dal 21
febbraio 2001. Dal mese di maggio 2001 la VHS è in vendita a £
24,900.
| Recensione del DVD Regione
2 da "DVD World" di
aprile 2001: "Da tempo Kim Basinger ha affilato le proprie
unghie d'attrice ed il Gotha hollywoodiano è arrivato anche a
riconoscerle un Oscar (come attrice non protagonista in L.A.
Confidential): non stupisce quindi che in Sognando
l'Africa la bella anti-eroina di 9
settimane e 1/2 interpreti in modo convincente il ruolo
(ispirato alla vita vera) di Kuki Gallmann, donna cosmopolita
innamorata di due patrie, Venezia e il Kenya. Quel che forse
lascia perplessi è il fatto che la prestazione della Basinger
sia l'unico punto che questo film, abbastanza stanco, segni a
suo favore. Ennesimo film dedicato al mal d'Africa, Sognando
l'Africa racconta infatti una storia in cui i personaggi non
vengono sviluppati a dovere. Kuki, dopo un incidente
automobilistico fuori Venezia, subisce un lento recupero,
sostenuta dal giovane figlio (Liam Aiken da piccolo, Garrett
Strommen da adolescente). In questi duri giorni si avvicina a
Paolo (Vincent Perez) un affascinante e irrequieto avventuriero
che si offre di portare lei e il figlio in Africa, per
affrontare un'esistenza forse pericolosa e provante, ma intensa.
Kuki accetta, ma nel continente nero dovrà rivedere tutti i
suoi sogni e le sue speranze. La natura africana è
affascinante, ma terribile: l'Africa si porterà via tutti gli
affetti della donna, ma lascerà una speranza: è il figlio che
porta in grembo. In DVD, Sognando
l'Africa si rivela un disco eccellente, paradossalmente
superiore al film. Un disco che incontra il nostro entusiasmo, perché
se ogni film, anche il più debole, venisse trattato in questo
modo in DVD, il trionfo del magico dischetto argentato sarebbe
in un futuro prossimo. Il pacchetto linguistico offre italiano,
spagnolo, inglese e l'opzione di ascolto della sola colonna
sonora musicale. I sottotitoli offrono diverse lingue, tra cui
è presente anche l'italiano. Gli extra offrono un
dietro-le-quinte con interviste al cast e al regista Hugh
Hudson, un trailer cinematografico originale, il profilo degli
artisti ed un commento audio del regista. Tutti contributi
speciali disponibili con la sottotitolazione! Il video, in
formato 2,35:1 anamorfico è di ottima qualità. La definizione
risente solo saltuariamente di qualche lieve decadimento con
qualche pixel di troppo che fuoriesce da porzioni di frame di
background. Luminosità e contrasto senza limiti e grande
respiro anche per il croma solido e ricco. qualche lieve difetto
della pellicola. Durante alcuni dialoghi in kenyota appare
sull'immagine una sottotitolazione in inglese fissa e occorre
obbligatoriamente attivare i sottotitoli in italiano per
comprenderne il significato. Bit rate medio 6,97Mbit/sec. Audio
Dolby digital 5,1 canali in italiano ben presente e ricco di
effetti sonori e coadiuvato dalla divertente colonna sonora.
Fronte anteriore spazioso con centrale perfetto e casse dx/sx
che lavorano al meglio dell'encoding. Sub con qualche ingresso
possente, grazie all'iniezione del canale .1lfe. Sezione
posteriore avvolgente con un lavoro notevole anche sui
particolari minori differenziati sui due canali. Tracce in
inglese e spagnolo simili. Flusso dati per tutte pari a 448kbps
(compresa la colonna sonora isolata). Verdetto finale: un film
un po' stanco in un ottimo DVD:
|
|
Recensione
del DVD Regione 2 da "Ciak" di marzo 2001:
|
CAST: Di
Hugh Hudson, Con Kim Basinger, Vincent Perez (USA 2000). |
|
IL
SOGGETTO: La storia della veneziana Kuki Gallmann,
trasferitasi in Africa negli anni 70 con la famiglia e poi
conquistata da quei luoghi. |
|
ETICHETTA:
Columbia. |
|
DATI
TECNICI: Audio Dolby Digital 5.1, video in widescreen
anamorfico 2.35:1. |
|
EDIZIONE:
Italiano, inglese, spagnolo. |
|
SOTTOTITOLI:
Italiano, inglese, spagnolo, portoghese. |
|
EXTRA:
Trailer, dietro le quinte (circa 15' sottotitolato),
commento del regista, colonna sonora, filmografie. |
|
NOTE:
Audio corposo, che si concentra con maggior prevalenza nelle
casse frontali, video più che buono con leggera perdita di
nitidezza in qualche scena notturna. Extra esaurienti. |
|
VALUTAZIONE
GENERALE: Qualità artistica - 6/7, Qualità tecnica - 7/8,
Extra - 7/8. |
|
|
| Classificazione : In Italia il film è uscito con la classificazione
“Per tutti”, mentre negli USA con la classificazione PG13 =
Parents strongly cautioned, ossia consigliando la presenza dei
genitori per i minori di anni 13. |
| Altri
titoli : In Spagna il film è uscito col titolo “Soñé
con Africa”, in Francia col titolo “Je rêvais de l’Afrique”,
in Germania col titolo “Ich träumte von Afrika”, in Portogallo
col titolo "Africa dos meus sonhos". |
| Passaggi
televisivi : In
Italia il film è stato trasmesso in prima tv da Canale 5 il 23
giugno 2003, ottenendo un ascolto pari a 4.443.000 (Share: 23,10%)
ed il 21 giugno 2004 con 3.510.000 telespettatori (share: 15,24%).
Su Rete 4 ha ottenuto 2.252.000 spettatori il 14.09.2005 (Share: 9,75%). |
| La
storia : Quando era bambina, suo padre le aveva parlato
spesso dell’ Africa, ma Kuki ( Kim Basinger ) non avrebbe creduto
che un giorno sarebbe andata a viverci. Tutto comincia una notte
lungo un viale alberato in Veneto, un enorme autoarticolato zigzaga
verso l’auto sulla quale Kuki e i suoi amici sfrecciano per
concludere la serata. Paolo ( Vincent Perez ) al volante riesce ad
evitarlo per un soffio ma l’ auto finisce fuori strada e gli
occupanti in ospedale. Kuki riapre gli occhi mentre il prete
impartisce l’ estrema unzione sotto gli occhi in lacrime della
madre Franca ( Eva Marie Saint ). Ma nonostante il femore rotto,
Kuki sopravvive assistita dalla madre e da Emanuele, figlio di 7
anni avuto da Mario, marito dal quale si è separata. Durante la
degenza Kuki si affeziona a Paolo, ricoverato nello stesso ospedale
e nasce un nuovo amore. Emanuele lo accetta volentieri come nuovo
padre e insieme nel 1970 ( Kuki ha 25 anni ) decidono di trasferirsi
in Kenia per iniziare una nuova vita : Kuki, Emanuele e Paolo
decidono di insediarsi a Laikipia tra il monte Kenya e la Rift
Valley al ranch di “Ol Ari Nyiro” di 400 Km quadrati. Ma la
bellezza della vita in Africa riserva a Kuki anche delle durissime
prove da affrontare. Paolo rimane ucciso in un incidente nel marzo
del 1980 sulla strada tra Mombasa e Nairobi recandosi a prendere una
culla per la nascitura Sveva ( Kuki è incinta di 4 mesi e ½ ) e il
figlio Emanuele 3 anni dopo, a 17 anni,
muore in seguito al morso di una vipera soffiante tentando di
toglierle il veleno com’ era solito fare vista la sua passione per
i serpenti. In ricordo delle due vite spezzate nel 1984 Kuki creò
la “Gallmann Memorial Foundation” finalizzata alla salvaguardia
della natura in Africa e all’ armoniosa coesistenza uomo/natura. |
| Curiosità
: Alcune curiosità sul film :
| Kuki Gallmann ( vissuta in
Veneto e laureata in scienze politiche a Padova ) in realtà si
chiama Maria Boccazzi : il cognome Gallmann lo acquisì dal
secondo marito, lo svizzero Paolo Gallmann, mentre il nome Kuki
( dall’ inglese “cookie” = biscotto ) le fu dato da un
ufficiale britannico che tornò dal fronte col padre Cino. |
| Il film è stato girato
prima in Sud Africa e successivamente nel novembre 1998 tra
Venezia, Asolo, Treviso, Vicenza, Castelfranco Veneto : le
riprese africane si svolsero non nel vero ranch di Ol Ari Nyiro
in Kenia ma in Sud Africa a Hluhluwe. |
| Le riprese durarono 74
giorni ed il film originariamente era previsto per il settembre
1999, poi slittò a maggio 2000. |
| Il libro da cui il film è
tratto uscì nel 1991 e ha venduto 2 milioni di copie ( seguito
poi da “Notti Africane” e “Il colore del vento” ) ed è
stato tradotto in 15 lingue. In Italia il libro è disponibile
nelle edizioni “Mondatori” fin dal 1991 ed è stato
ristampato in occasione dell’ uscita del film con una nuova
copertina che raffigura la locandina del film. |
| Kim è stata accusata di
ipocrisia per il fatto di essere animalista convinta e di aver
comunque utilizzato leoni ed elefanti ammaestrati per il film (
in più un cane è stato anestetizzato per simulare un incidente
). |
| Alla prima a New York del
film un giornalista tedesco con una vaschetta di fragole ha
pregato Kim di ripetere la scena erotico-gastronomica di 9
settimane e ½…e Kim l’ ha soddisfatto ! |
| Frase di lancio italiana :
“A volte l’ avventura di una vita diventa la vita stessa”. |
| Frase
di lancio americana : “Sometimes the adventure of a lifetime
becomes life itself”. |
| Osservate
bene la scena in cui Paolo insegna ad Emanuele come si cacciano
i cattivi sogni : il pennarello cambia continuamente colore ! |
| Nel
febbraio 2001, Kim ha ottenuto per la sua interpretazione
l'ennesima nomination ai "Razzies Awards". |
|
| Incassi
: In Italia il film è uscito il 26 maggio 2000 e ha incassato £
2.350.000.000 ( aggiornato al 13 agosto 2000 ) posizionandosi al
posto 74 della classifica dei film più visti nella stagione
1999/2000. Negli USA ha incassato $
6,651,522 (sale 2.112), week end di apertura - $ 2,411,445. Uscito per il noleggio il 3 settembre 2000, in 96 giorni
di presenza nella Top 50 dei noleggi, il film ha racimolato altri $
20,300,000, mostrando un andamento di gran lunga migliore nei
noleggi che non al cinema. |
| Interviste
: Interviste di cast, regista ecc :
| La prima impressione di
Kuki Gallmann su Kim : “Non ho visto recitare quest’attrice,
è brava ?”. |
| Kuki Gallmann dopo aver
conosciuto Kim alla fine del film : “L’ ho incontrata a cose
fatte, è stata una scelta sua. Desiderava interpretare il ruolo
in piena libertà senza farsi influenzare da me. L’ ho trovata
simpatica ma soprattutto ho scoperto che è una brava attrice.
Non avevo mai visto i suoi film, dopotutto telefono ed
elettricità non sono ancora arrivati nel mio ranch di Laikipia”. |
| Kim sull’Africa : “Se
potessi partirei immediatamente, lascerei New York e andrei a
vivere in Africa. Eppure quando ho accettato di girare questo
film ho vissuto giorni di terrore. La sola idea di portare la
mia bambina in un posto lontano e sconosciuto mi terrorizzava,
non mi faceva dormire”. |
| Hugh Hudson su Kim :
“E’ una donna strepitosamente bella : fa questa specie di
commedia della povera indifesa, è molto efficace. Ma ottiene
quello che vuole !!!”. |
| Kim sulle accuse mosse dal
“Washington Post” per l’ uso di animali : “C’ è una
Kim Basinger attrice e una Kim Basinger che sono io, mi spiace
che abbiamo entrambe lo stesso nome, ma è così.Ci sono cose
nella vita cui tengo molto : i vecchi, il sistema delle
adozioni, i bambini maltrattati. Quella degli animali è una
questione che mi sta a cuore da sempre. Se posso sfruttare la
mia posizione per salvare uno o due elefanti lo faccio. Ognuno
di noi ha una sua evoluzione. Io mangio ancora sushi continuo a
portare scarpe di pelle ed uso le borse di pelle che ho comprato
molto tempo fa o che mi sono arrivate attraverso i film. Ma ho
smesso quasi del tutto di comprare oggetti di pelle”. |
|
| Giudizi
: Alcuni giudizi sul film :
| Film Tv : “Una
storia vera e un film falso, una vicenda straordinaria e una
trasposizione ordinaria, piatta, scontata e stereotipata, che
non rende giustizia all’ incredibile coraggio a all’ostinata
tenacia di Kuki Gallmann, nobile veneziana trasferitasi in Kenia
negli anni ’70 e oggi alla guida di una fondazione che si
occupa di salvaguardare i beni ambientali e culturali della sua
patria d’adozione. La Gallmann pagò a caro prezzo il dazio
della sua scelta ( la perdita del marito e del primogenito ),
Hugh Hudson sconta il pedaggio della grande operazione
internazionale, un’ attrice star innamorata del progetto ( una
spenta Kim Basinger ), un attore protagonista che sembra
capitato sul set per caso ( un pessimo Vincent Perez ) e un
libro – della stessa Gallmann – scritto sulle tracce de La
mia Africa, senza l’asciuttezza e lo stile della Blixen, non
fanno mai primavera. Come questo film abbia potuto chiudere in
pompa magna Un certain Regard a Cannes vorremmo chiederlo a
Monsieur Jacob”. |
| Tv Sorrisi e Canzoni : “Non
tutto per la verità funziona, la sceneggiatura ha spesso il
fiato corto, fotografia e musica non sono di primissima qualità,
ma Kim Basinger è sorprendente, attrice ormai matura,
interpreta una donna forte e fragile, lontana dallo stereotipo
USA che vuole le eroine cinematografiche in perenne dipendenza
fisica e psicologica dalle figure maschili : e in un film che
parla di scelte difficili, compie il gesto più eroico per un’
attrice, offrirsi con gli occhi gonfi e le labbra tumefatte alle
stesse platee che la amarono bambola sexy in 9 settimane e ½”. |
| Ciak : “La
teoria del levare ha una sua motivazione artistica in quanto
evita ridondanze ed eccessi. Ed è quel che cerca di fare anche
Hugh Hudson nel suo film. Rifuggendo ogni esotismo sceglie
riprese dall’alto e una fotografia sporca e monocroma. Non
spinge il pedale sul melò, cancella ogni traccia di glamour dal
volto di Kim Basinger in stile ( purtroppo in teoria ) Meryl
Strrep. Ma a furia di togliere, specie se, come in questo caso,
non c’ è un’idea forte di regia, restano solo la noia e il
nulla. Manca la tensione cultural-ecologista dei romanzi della
Gallmann, manca ogni motivazione profonda nei personaggi, così
ogni dramma rischia il comico involontario e la recitazione è
piatta e monocorde. Come antidoto rivedersi La mia Africa,
polpettone, ma di classe”. |
| La Stampa : 4
“Come Julia Roberts in Erin Brockovich, Kim Basinger cerca la
Meryl Streep che c’ è in lei. E proprio non la trova. Da un
decennio Kim spende male ottime occasioni, ad eccezione della
femme fatale di L.A. Confidential. La sua Africa è una
carrellata di luoghi comuni del sogno d’ Africa. Fa male
trovare un film così incapace di verità, mentre il continente
è funestato dal dolore e bisognoso di epopea e denuncia.
Dall’ Italia dove la bella americana con pargoletto conosce un
italiano che la convince a trasferirsi in Kenia. Gli anni
passano – noiosi, firmati dalla regia amorfa di Hugh Hudson
– tra prevedibili scoperte di terra selvaggia e uomini rudi.
Un quadretto familiare di moine e paesaggi inerti sul quale
incombe una minaccia di tragedia. Ci vorrebbe un confronto come
in tribunale tra un cineasta africano e il cast patinato di Kim
in Kenya. Obbligatorio solo per i fan della Basinger”. |
| Top Film : "Kuki
Gallmann è innamorata dell'Africa, al punto di trasfervisi con
il marito ed il figlio. Ma dietro alla sconvolgente bellezza
degli scenari africani si cela l'ingratitudine della natura e
una serie di avversità che potrebbero piegarla. Ma Kuki
risponde con coraggio a tutto questo e ritrova, infine, la sua
dimensione. Il regista di Momenti di gloria si ispira al libro
autobiografico della Gallmann (interpretata da una Kim Basinger
senza trucco, assolutamente "nature") per tentare di
cogliere la magia di un continente, descrivendone i profumi, i
sapori, i pericoli e la bellezza mozzafiato dei paesaggi". |
| Compuserve
( sito internet ) : “Kim Basinger is freighted with labored
dialogue and appears in virtually scenes as though she had just
emerged from a four-hour session at Revlon' s in New York. I
Dreamed of Africa, which to Kuki is on balance a wet one, is a
nightmare that could cause many a potential tourist to cancel
his safari reservations”. |
| Newtimesla.com
( sito internet ) : “Poor Kim Basinger ! In her first role
since bagging the 1998 Academy Award for Best Supporting Actress
( for L.A. Confidential, the film that should have won Best
Picture and Best Director as well ), the actress positively
trembles with what seems to be fear. Notoriously insecure about
appearing on camera, Basinger looks intimidated to the point of
paralysis by the prospect of doing a bad job. Her delivery is
halting and self-conscious; she over enunciates, pronouncing
every syllable and every consonant of every word as if
addressing an audience whose first language is not English. Of
course, given the feeble dialogue she is expected to spout in
this fact-based romantic drama, it' s little wonder she is so
uncomfortable. Alternating between touristy shots of cities and
generically lush countryside, the entire Italian sequence --
some 30 minutes of screen time-- feels like a travelogue. Things
don' t get much better when the action shifts to Africa, where
the landscapes are a bit too self-consciously epic and the score
swells in grandeur whenever the Kenyan plains pop into view. The
music doesn' t help matters any, surprising considering that it
was composed by Maurice Jarre, one of the great film composers
of all time; his credits include Lawrence of Arabia, Doctor
Zhivago, Witness, and The Professionals. Here, however, the
music is terribly heavy-handed -- as well as uncomfortably
reminiscent of the composer's earlier work. Despite what amounts
to a thorough trashing of the movie thus far, it must be noted
that the film does improve in the second half. Basinger' s
performance, in particular, takes flight. For reasons that
remain unclear, the actress suddenly appears more comfortable ;
she almost visibly relaxes on screen. The result is an admirably
credible performance from this point on ( perhaps the film was
shot in sequence and the actress simply worked through her early
jitters ). She proves particularly adept at conveying a sense of
almost numbing grief in the face of the tragedies that befall
her family. Supporting performances are good throughout.
Strommen is so appealing he deserves a second mention, while
Winston Ntshona brings tremendous dignity and understated
emotion to his role as Simon, a local tribesman who works for
the Gallmanns”. |
| New
York ( sito internet ) : “Though tragedy and disaster plague
the family, the lack of a cohesive plot undercuts the film' s
dramatic possibilities. Director Hugh Hudson tries to bring
threads of a story together, but the onslaught of tragic events
is emotionally manipulative and the incessant exoticizing of
"wild" Africa is naive and overdone. The actors give
decent performances, though veteran actress Eva Marie Saint is
severely underused as Kuki' s mother, who flies in for Christmas
and funerals. The incredible sweeping vistas, the constant
presence of large animals and the characters' sheer heroics make
for an epic backdrop, but this film is little more than a
travelogue that goes nowhere”. |
| Sfgate
( sito internet ) : “It' s beautifully photographed. There' s
plenty of off-road Land Rover action across endless miles and
stunning country vistas and wildlife. But one would think the
story of a woman and her family building a nest and vast
ranching enterprise in Africa -- and confronting tragic
adversity -- would have more emotional bite. `I Dreamed of
Africa,' starring Kim Basinger and directed by Hugh Hudson never
quite ignites despite all its scenery and sometimes dire human
strife. It' s gorgeous, sure, but `I Dreamed of Africa is
surprisingly dull and predictable in its characterizations. The
film also has a built-in irritant for some viewers sensitive to
cultural histories and environmental concerns : they' re bound
to be put off by yet another depiction of rich white people
imposing themselves as hunters and owners in a foreign land.
Basinger plays Gallmann as a mostly down-to-earth woman with
unfailing enthusiasm for living in a place with a different
rhythm. Perez is likable as the macho Paolo. But the film doesn'
t delve into nuances. Like a lot of wives, Gallmann gets riled
at her husband for his long absences hunting with buddies. But
she learns to make do on her own, and even to let her kid romp
freely in an outpost filled with creepy crawlies and dangerous
animals”. |
| 35 mm ( sito internet ) : “Sono
anni che il regista Hugh Hudson non azzecca un film e
precisamente da Revolution del 1985. Tutte le opere successive,
mancavano in coesione ed erano destrutturate ; i personaggi
venivano caratterizzati banalmente e le trame e le situazioni
non erano forti. Sognando l'Africa non lo riabilita di certo.
Tratto da una storia vera, che in partenza non è più
originale, perché di storie simili, basate sulla fascinazione
dei paesaggi esotici ne abbiamo viste a decine e con ben altri
risultati, il regista riesce a rendere il tutto ancor più
noioso. La sceneggiatura è degna di un romanzo d' appendice d'
altri tempi, in cui i personaggi sono stereotipati ed insulsi,
la regia è frammentaria e priva di scopo, che riesce a
banalizzare anche gli ampi spazi africani. Con una Kim Basinger
che dopo L. A. Confidential meritava certo di meglio e che si
aggira per il set come se ci fosse capitata per caso. Il tutto
non fa che farci rimpiangere ancor più opere come La mia Africa
di Sidney Pollack”. |
| Oneguysopinion ( sito internet ) : “More
nightmare than dream, Hugh Hudson' s pictorially grandiose but
dramatically sloppy and episodic filmization of noted
conservationist Kuki Gallmann' s reminiscences of her life in
Kenya is a quintessential woman' s picture, akin to one of Ross
Hunter' s glossy weepies but set in a more exotic locale. Kim
Basinger is simply terrible in the lead role ; she resembles a
model from the Lana Turner school of performance rather than an
actress of any consequence, and her line readings are often
incredibly amateurish. ( It' s unfortunate, too, that the
protagonist is named Kuki—a moniker repeated endlessly in the
flat dialogue, and which causes some viewers of a certain age
automatically to think about Edd Byrnes being asked to lend one
his comb ). One might also mention the old-fashioned score by
Maurice Jarre, which sounds mostly like rejected scraps from the
music he composed long ago for Lawrence of Arabia ( although
toward the close some African chants are employed, too ).Technically
I Dreamed of Africa is pretty impressive ( with the obvious
exception of Scott Thomas' poor editing ). The cinematography by
Bernard Lutic creates some lush, though largely static, images,
and the production design and art direction are certainly
professional. But all the lustre Africa has to offer isn' t
enough to overcome the calamitous deficiencies in the writing
and acting. In terms of films about Africa, Hugh Hudson' s
picture falls between Out of Africa and Gorillas in the Mist on
the one hand and the awful Anthony Hopkins vehicle Instinct on
the other. Unfortunately, it leans more toward the latter end of
the spectrum”. |
| Washingtonpost.com
( sito internet ) : “Under the glib direction of Hugh Hudson,
the emotionally phony film presents a muddled portrait of a
woman whose determination to stare adversity in the face will
seem, depending on your point of view and capacity for charity,
either heroic or monumentally idiotic. Far be it from me to tell
you which perspective is correct. In the sugary hagiography of I
Dreamed of Africa, however, there' s no room left for doubt”. |
| Time.com
( sito internet ) : “Can authentic tragedy be far behind ? No,
but it is more surprising--and harrowing--than you can imagine,
and this film, based on a true story, transcends its
handsomeness to present a subtle portrait of a woman' s growing
consciousness”. |
| Journalnow
( sito internet ) : “If
scenery were all that mattered, the natural beauty of Kim
Basinger and of Africa would be more than enough to recommend I
Dreamed of Africa. But beauty is only skin deep, and so is this
movie. I Dreamed of Africa marks Basinger' s first film since
winning an Oscar for L.A. Confidential, and she is virtually the
whole show here. To be fair, the film' s failure can hardly be
laid at the feet of its leading lady. Basinger resourcefully
finds -- and mines -- emotional resonance from a problematic
script that is done no favors by Hugh Hudson' s direction, which
is workmanlike at best”. |
| Adfilmworks
( sito internet ) : C “Although cinematically-lush, I DREAMED OF AFRICA feels like a book
adaptation missing a few chapters. The first half of the film
meanders slowly with no real focus, so that the second half
feels strained when things actually do start to happen. Basinger
makes a good choice in playing such a heavy role as Kuki for her
first film after her Oscar. But her holier-than-thou attitude
about how much Africa has changed her never really comes
across--her wardrobe just improves”. |
| Internet
Reviews ( sito internet ) : ½
“One thing can unequivocally be said about the movie, Bernard
Lutic' s cinematography is stunning. But think about the
material with which he had to work. From the ocean to the
savanna, Africa is a photographer' s dream assignment. Then
again, some movies can make even the Grand Canyon look ugly, so
Lutic could have blown it. My friend with me reminded me of a
similar and much better show, The Flame Trees of Thika, which
played two decades ago on Masterpiece Theater. The problem with
I DREAMED OF AFRICA is that it tells a story that we' ve heard
many times before and usually with a much stronger emotional
impact. Perhaps if the film were recut with fewer incidents and
more development of the ones left, it might have worked. But, as
released, it only works as a travelogue”. |
| Rivista del Cinematografo
( sito internet ) : “Kim Basinger, senza trucco, è bella più
che mai ma non riesce a comunicare alcuna emozione ; Vincent
Perez per circa due ore privo di espressione ( forse dovrebbe
cambiare mestiere ) sembra chiedersi quale sia il suo ruolo. Il
loro amore, la loro complicità è ridotta a parole senza
significato. La vita di Kuki Gallman diventa un monotono
ripetersi di immagini, un insopportabile susseguirsi di luoghi
comuni, sull' amore, la vita, la famiglia. La colonna sonora,
che dovrebbe sottolineare la tensione drammatica, sembra tratta
da un altro film. Persino i paesaggi, gli immensi spazi
africani, danno una sensazione di dejà vu. La Gallman racconta
fatti, sensazioni e persone come se scrivesse un diario. Spiega
che è più efficace dell' analisi. La figura del padre è una
delle più belle ( e nel film non c' è ne è traccia ) e
determinanti della storia. Come la descrizione di Paolo e del
figlio Emanuele. In Sognando
l'Africa tutto si traduce nelle numerose disgrazie che
colpiscono Kuki-Kim : dall' incidente al viaggio in Africa,
dalla difficoltà di ambientazione alla scoperta che il marito
gioca a fare lo scout ( qui bisogna rendere merito al plot e a
Vincent Perez che per un momento riesce con grande abilità a
entrare nel personaggio ) e che deve essere lei ( ma qual è la
scoperta ? ) a rimboccarsi le maniche. Impara anche a guidare un
trattore. E poi le tragedie, i leoni, gli elefanti, i serpenti.
La Basinger ha detto di non aver voluto incontrare la Gallman
per non diventare la sua fotocopia, ma, ed Erin
Brockovich insegna, sarebbe stato molto meglio se lo
avesse fatto. Perché mai Hugh Hudson abbia deciso di fare
questo film resta un mistero. Forse sognava di girare La
mia Africa”. |
| Abc.es
( sito internet ) : ½ |
| Le
nouvel observateur ( quotidiano francese ) : “Beaux paysages, belles images, rien à dire. Kim
Basinger, elle, est formidable”. |
| Le
parisien ( quotidiano francese ) : “le
réalisateur (...) signe une fresque dramatique à la fois
intense et intime qui démontre une nouvelle fois son amour de
la nature et de la noblesse des sentiments humains”. |
| Cplanète ( quotidiano
francese ) : |
| Le
Nouveau Cinéma ( rivista francese ) : |
| Le Echos ( rivista
francese ) : |
| Variety
( rivista Americana ) : “Banal as the film is, it gives
Basinger a role of stature and intelligence. Pic registers as a
one-woman show, with Basinger, who’ s in every scene but two,
admirably holding together the movie. Boasting extremely
appealing looks — highlighted by Shirley Russell’ s costumes
— Basinger excels as a woman who’ s determined to lose her
Western inhibitions and prevail against all odds. Indeed,
despite endless setbacks, failures and deaths, Kuki’ s feeling
that Africa is the only place for her never falters. Pic’ s
lack of dramatic rhythm and narrative continuity is exacerbated
by Scott Thomas’ rough editing. Lenser Bernard Lutic,
Hudson’s longtime collaborator, provides on-location visuals (
film was shot in the Zulu Nyala Game Reserve and Kenya’ s Ol
Ari Nyiro Ranch ) that are beautiful in the manner of National
Geographic. Maurice Jarre’ s score offers effectively moody
emotional support that’ s not always found in the writing”. |
| Greenwich
village gazette ( sito internet ) : “The question is : why would anyone have actually financed
this poor excuse for a film ? The first rule of filmmaking is
keep the audience interested. This violates that. This induces
sleep, and if you do manage to stay awake, you' ll find a stick
figure universe that bears on resemblance to the real world.
Basinger is wonderful, but she can' t shoulder an entire film.
Don' t waste your money”. |
| USA
Today ( sito internet ) : “Director
Hugh Hudson, who has never matched his 1981 Oscar-winning debut,
Chariots of fire provides wonderful vistas of Mother Nature but
few close-ups of human nature. A postscript says Kuki went on to
be a dedicated wildlife activist. Maybe that would have been a
better place to start her tale”. |
| BoxOffice
online ( sito internet ) : “Basinger
manages to make that love fully visible and comprehensible
without pushing for false emotion or shedding her natural
glamour. Hudson' s direction, though clearly enjoying the
opportunities to capture the sweep of land and people, flora and
fauna, is actually most comfortable when centered on Basinger,
coping with a way of life both harsh and privileged while trying
to protect both son and lover from the dangers of their
impetuous natures. Her personal history is compelling and
Basinger makes this unusual life unfurl beautifully”. |
| Filmcritic.com
( sito internet ) : “Kim Basinger has gone off to Africa on safari, in
search of a follow-up Oscar to the one she landed for L.A.
Confidential. Looks like she' ll be coming home empty-handed”. |
| Eonline.com
(sito internet) : C
“Though this movie is based on the memoirs of conservationist and animal
lover Kuki Gallman, Hollywood has once again taken liberties
with the details. For instance, Basinger plays Kuki ( yes, it
sounds like "kooky" ) as an American, but Gallman' s
really Italian. Beautiful landscape photography aside, do we
really care about a single mother so out of it she marries a man
more in love with hunting wild game than with her ? Or that she
follows this guy to Africa, where she' s forced to eke out a
living among the lions, elephants, poachers and natural
disasters ? Whether in English or Swahili, the answer is still
no”. |
| Seattle-pi
( sito internet ) : B- “The film also works as a star vehicle.
Basinger matured nicely as an actress during the '90s, and she
exudes an effortless personal dignity. She' s thoroughly
credible as a woman who undergoes a spiritual growth and finds a
strange peace, despite the costs. It' s also ingratiating that
this film accepts, without any apology, a lifestyle that the
political-correctness police might denounce as neo-colonial. At
one point, a character says, "You can't choose where you're
born, but you can choose where you live, and where you die."
In a globalized society, that' s a positive sentiment”. |
| Jam!
( sito internet ) : “Kim
Basinger, who plays Kuki, and Vincent Perez, who plays her
husband Paolo, have created a stable chemistry and move
comfortably in the wild landscape. Basinger has chosen a very
demanding role which has her on screen for all but a few scenes.
And while the 46-year-old looks remarkably stunning in her
khakis and flowing blond hair, she also has a wide range of
emotion to go through. The Oscar-winner for L.A. Confidential
does a convincing job of portraying this strong woman who
refuses to surrender to grief even after her husband is killed
in a car accident and then her teenage son dies after being
bitten by a snake. She is devastating in the scenes where she
frantically fights to save her son. The problem with her
performance lies mostly in the script, which fully tells the
story of Kuki' s journey to Africa, but then only shows snippets
of what makes her the woman she is. This leaves Basinger running
through extreme emotions without a safety net. Once the Gallmann
family arrives in Kenya, the film seems to move too quickly over
their growth. The introduction to the characters is great and
thorough, but once you really get to know them and they' re
faced with extraordinary circumstances, the film finishes. In
one scene, Kuki learns to drive a tractor on her own so she can
help the natives who live near her ranch. Unfortunately, it is
never followed up and her unique relationship with her tribal
neighbours is left hanging. When the men in her life die, the
movie ends shortly after, leaving the audience aching to know
how Kuki goes from being devastated to being the powerful woman
-- both mentally and politically -- described in the epilogue.
Why does Kuki decide to stay in Kenya alone, how did she protect
the wildlife and what happened to the egg that Paolo put a
secret message of love in ? Despite the questions that will send
movie-goers to the bookstore to get Gallmann' s book, I Dreamed
of Africa is a visually impressive film with characters who
capture the heart”. |
| Rochester
( sito internet ) : 8 “Director Hugh Hudson conveys the beauty and scope of Africa and
guides Basinger through a potent portrayal that holds our
attention. He' s less successful at building his film to a
traditional, resounding finale. I Dreamed of Africa works best
as a character study, a slice of challenging life, than as a
compelling narrative. In that sense, the film seems more
realistic -- but perhaps less engaging -- than the film it most
resembles, the more conventionally dramatic Out of Africa. Still,
Basinger' s performance brings Kuki Gallmann to life, and we
find ourselves admiring the character' s strength and conviction
as she overcomes physical and emotional hardships. The land, of
course, is the other major character. Cinematographer Bernard
Lutic captures the vastness, mystery and color of the settings,
the Zuilu Nyala Game Reserve and Kenya's Ol Ari Nyiro Ranch. A
lovely score by the great film composer Maurice Jarre further
enhances the film' s lyrical beauty”. |
| AtnZone
( sito internet ) : “Basinger’
s performance is steadfast, strong and resilient but it deserved
a better place to project from. You can see deep into
Basinger’ s eyes the horror, conflict and emotion the
character she plays is going through but something seems to be
absent as the script never lets focuses deep into her struggle.
I often found myself wanting that kind of realism in this script
that it became annoying. Why can’ t we see into this woman’
s soul, connect with her and then learn from her. As with every
Africa movie there is always a huge allure and buzz about the
breathtaking scenery. This film really does play with that
aspect creating breathtaking atmosphere for the most enchanting
moments of the film. The best moments were when we heard Kuki
talk to herself. I so wish there was more of that in this
personal story. I Dreamed of Africa could have been a great film
or mini-series if it slowed down to develop in more detail Kuki
and the people around her. By developing the depth you add scope
and allure to Kuki’ s struggle. This concept is familiar in
such films as Braveheart and Dances with Wolves. |
| Citypapaer.net
( sito internet ) : “I dreamed of walking out after the first ten minutes.
Gorgeous footage of Kenyan landscapes and wildlife don’ t
begin to make up for the tedious script and mediocre
performances in this adaptation of the environmentalist Kuki
Gallmann’ s memoir. The sub-Hallmark musings of Basinger’ s
occasional voice-overs ( delivered flatly ) are rivalled in
their vapidity by the shallow dialogue. All told, the film’ s
a mess, if a pretty one”. |
| Desnews.com ( sito internet ) : “A lot of filmmakers would kill for material like this, so it would seem
like a natural for Hugh Hudson, who directed 1981's Chariots of
Fire. But he hasn' t exactly set the world on fire since he
directed that Oscar. And this one' s similarly disappointing.
Also, the cliché-ridden script ( by Paula Milne and Susan
Shilliday ) ends the story at possibly its most interesting
point, which is pretty frustrating. ( Hopefully this doesn' t
signal that a sequel is coming ) However, the film' s biggest
problem may actually be Basinger, who plays Gallmann as a nearly
bloodless creation. It' s especially hard to really care about
the character when her lines are delivered in a surprisingly
flat monotone ( particularly her clunky voice-over narration,
which is awful”. |
| Movie
world ( sito internet ) : “The
times where we heard Basinger' s voice seemingly reading from
the novel was a partial glimpse into this extraordinary woman
but she never was fleshed out. What could have made that kind of
depth appear would be if they maybe finished the whole egg over
the bed thing. Why didn' t we see what was inside it ? It could
have helped deepen the relationship between Kuki and her husband.
Basinger' s performance is steadfast, strong and resilient but
it deserved a better place to project from. You can see deep
into Basinger's eyes the horror, conflict and emotion the
character she plays is going through but something seems to be
absent as the script never lets focuses deep into her struggle”. |
| Ebert
on movies ( sito internet ) : “Kuki
is played by Kim Basinger, who is ready to do more than the
screenplay allows. She is convincing throughout, especially in a
scene where trouble strikes her son Emanuele--her panic is real,
but so is her competence as she tries to deal with the emergency.
Her frustration with Paolo, is also real but mundane (
frustrated at his extended hunting trips and general
irresponsibility, she throws a handful of pasta at him. All
admirable. But Hugh Hudson' s film plays curiously like a
friendly documentary of Kuki' s life, especially with the
voice-over narration that sounds like it belongs in an
idealistic travelogue. There is a lack of drama and telling
detail. When events happen, they seem more like set pieces than
part of the flow. Watching I Dreamed of Africa, I was reminded
that one often meets people who have led fascinating lives, but
only rarely people who can tell fascinating stories. The events
don' t make the story ; the storytelling does”. |
| Spliced
online ( sito internet ) : ½
“With a love for the land mixed with a determined,
this-place-isn' t-going-to-beat-me look on her face, Basinger
tries very, very hard to bring dignity to this dime-store Meryl
Streep role of a Western woman in an untamed world. But she' s
paddling upstream against a deluge of banal and sometimes badly
staged filmmaking, extremely stale dialogue and predictable
hardships in a picturesque paradise that constantly upstages the
story”. |
| Entertainment
Weekly ( rivista Americana ) : D+
“Oscar
winner Kim Basinger, willing but stranded in her first role
since L.A. Confidential, deserves someone to wash her
sun-bleached hair with as much tenderness as Robert Redford
lavished on Meryl Streep. The autobiographical adventures of
conservationist Kuki Gallmann are filled with personal tragedies
and moments of woman-over-matter triumphs meant to wring
admiration like alms from her audience. But a recitation of woes
doesn' t constitute a plot, and panoramic shots of migrating
wildlife don' t convey enough African flavor”. |
| Première ( rivista
francese ) : |
| Studio Magazine ( rivista
francese ) : |
| Le Nouveau Cinéma (
rivista francese ) : “La
messa in scena di Hugh Hudson è impeccabile, gli attori
perfetti”. |
| Cinema ( rivista tedesca )
: |
| IL MIO PARERE : ½
“Sebbene in parte episodico e discontinuo, il film ha scenari
stupefacenti e l’interpretazione di Kim è eccezionale, non
passa inosservata”. |
|
| Immagini
: Visita le gallerie di immagini sul film :
|
|