I CONTRATTI DI "COUNTERTRADE"

Accordo di "offset"

Quarto di nove articoli pubblicati sulla "Gazzetta Valutaria e del Commercio Internazionale" nel 1991

cod.: GV.91.01.COM.4

Nella tipologia dell'offset, vista in un'ottica di estrema sintesi, il fornitore s'impegna nei confronti del proprio cliente estero ad acquistare determinati prodotti, fabbricati da quest'ultimo, a parziale o totale ripagamento del valore della fornitura primaria. Uno schema, quindi, che apparentemente non si discosta molto dal più tradizionale controacquisto o dalla cooperazione industriale ma che, invece, assume proprie specifiche caratteristiche laddove ci si soffermi sulla natura dell'operazione e sugli obiettivi che le parti si prefiggono di raggiungere. D'altro canto, sotto il profilo pratico, le reali differenze fra le diverse tipologie di countertrade sono spesso più nominali che sostanziali e non è infrequente il caso che operazioni concretamente simili fra loro vengano definite con terminologie differenti a seconda delle preferenze semantiche delle parti in causa, della "moda", od anche del tentativo di presentare con una veste particolare ciò che, in realtà, è solo una modalità utilizzata per superare talune obiettive difficoltà incontrate dal commercio internazionale. Nell'accezione più in uso l'offset si differenzia, comunque, dalle altre forme più o meno similari di "countertrade" per le seguenti caratteristiche:

a) l'operazione trova, alla sua origine, una domanda di fornitura di prodotti industriali tecnologicamente complessi (velivoli, navi, forniture militari in genere, sistemi di telerilevamento o di telecomunicazione, ecc.) e di importo rilevante, che comportano tempi medio-lunghi di approntamento e/o di esercizio;
b) le contropartite possono essere costituite da componenti e/o da lavorazioni intermedie, quand'anche non dallo stesso montaggio del prodotto finale, da acquisire nel Paese committente; spesso tramite la cessione di un adeguato "know-how" e la creazione delle necessarie infrastrutture produttive sotto forma di joint-ventures, cooperazioni industriali o simili;
c) negli accordi contrattuali si trovano spesso coinvolti Governi, Enti Pubblici e strutture produttive di importanza internazionale.

La domanda di offset è frequentemente motivata, più che dalla carenza di valuta, dal desiderio del Paese committente di dare impulso allo sviluppo tecnologico della propria industria e di favorire così il superamento di quel "gap" qualitativo che separa i Paesi in via di sviluppo da quelli di recente industrializzazione, e questi ultimi dai Paesi più industrializzati. E' infatti importante notare che, mentre nelle altre forme di scambi compensativi si trovano spesso coinvolti Paesi aventi redditi ben differenti fra loro (caso degli scambi Nord-Sud, di quelli Est-Ovest ed ancora, di quelli Est-Sud; con qualche eccezione per transazioni che intervengono a livello Sud-Sud), nel caso dell'offset si possono incontrare anche Paesi ad alto livello di industrializzazione, che identificano in questa modalità di scambio lo strumento per integrare ed ottimizzare le rispettive strutture produttive, realizzando utili sinergie tecnologiche. E' questo, ad esempio, il caso degli accordi di offset riguardanti la co-produzione di sofisticate apparecchiature elettroniche civili o militari, la produzione di velivoli o di materiali per la difesa, ecc., talvolta conseguenti a più vaste intese di carattere politico-militare. L'esempio di contratto che ci si propone di esaminare nel presente elaborato riguarda due Paesi (gli Stati Uniti e l'Australia) che hanno individuato nell'offset la formula più idonea per dare attuazione sia ad un programma coordinato riguardante la difesa comune, che ad un piano di sviluppo industriale di un'area (l'Australia) strategicamente importante ma storicamente caratterizzata da un'economia di tipo primario, basata prevalentemente su agricoltura, allevamento ed estrazione dei prodotti del sottosuolo. L'offset in questione viene indicato sia come "diretto" che come "indiretto", laddove per "diretto" s'intende includere nel contratto contropartite merceologiche (componenti e lavoro) australiane che concorrono a completare il prodotto primario (mezzi per la difesa), mentre per "indiretto" si intende invece rivolgersi ad altri prodotti, destinati all'esportazione, da realizzare in Australia e non direttamente correlati ("unrelated "), da un punto di vista merceologico, al bene primario.

***

Note Testo

Deed of Agreement

This Deed (sometimes referred to herein as the "Agreement") is made and entered into this .... day of ....... 19.., by and between:

The Commonwealth of Australia for Australian Industry Participation (AIP/OFFSET)......... and .........(Y) a corporation organised and existing under the laws of the State of ... whose principal office is at ...... State of ....., United States of America.

1 Whereas the Commonwealth proposes to enter into arrangements with the Government of the United States of America (hereinafter referred to as the "USG") in relation to ........ (prodotti ) ...... through Foreign Military Sales (hereinafter referred to as "FMS") Arrangements; and

whereas the objective of this Agreement is to provide a balanced participation by Australian Industry in or ancillary to the development and manufacture of .. (prodotti )... and to ensure that necessary technology and competence for the required maintenance and support of ... (prodotti )... during the service life of ... (prodotti ) ... is retained in Australia; and

whereas the parties have agreed to enter into this Deed on the terms and conditions hereinafter contained and with the intention that no party other than the Parties in equity under or flowing from this Deed except as expressly provided for herein.

Now, therefore,

in consideration of the above, the mutual promises contained herein and for other good and valuable consideration, the receipt and sufficiency of which are hereby acknowledged, this Deed witnesses as follows:

1 - Definitions

Where used throughout this Agreement, the following terms shall have the following meaning:

2 a - "Australian Industry Participation" or "AIP" means work performed in Australia by Australian Industry as part of the production or support for ... (prodotti).... pursuant to .. (Y) ..'s obligations under the FMS Contract, or as part of the development, production or support of other items or like technology to ...(prodotti)... and includes Part Production, Co-production, Technology Transfer, Cooperative Development and Unrelated Offset.

b - "Commonwealth" means the Commonwealth of Australia.

3 c - "Cooperative Development" means the involvement of Australian Industry at an early stage of projects of like technology to ... (prodotti ) ... where it may be uneconomic for Australian Industry to undertake Part or Co-operation of ... (prodotti ) ... in Australia.

d- "Co-production" means work performed in Australia by Australian Industry for ... (Y) .... for the development or production of other ... (prodotti ) ... or parts thereof for export. These items are not precluded from sale to the Commonwealth under separate contracts. The additional quantities may be treated as AIP.

e - "FMS Contracts" means work undertaken in Australia by Australian Industry contributing to the provision of ... (prodotti ) ... under the FMS Contract.

f - "FMS Contract" means the USG contract or contracts pursuant to which orders are placed by the USG to provide ...(prodotti )..... for the Commonwealth whether by an amendment to an existing contract with ... (Y) ... or execution of a separate contract with ... (Y) ...

g - "Technology Transfer" means:

(i) the transfer to Australian Industry of technology associated with ...(prodotti ) ... or its associates in the FMS Contract which is of value to Australian manufacturing industry, research and/or design organisation and/or an Australian Defence Force maintenance facility.

(ii) the waiving of any license or royalty fees which would normally be charged by ... (Y) ... or its associates for work done by Australian Industry.

4 h - "Unrelated Defence Offset" means work performed in Australia by Australian Industry, not related to the development and manufacture of ... (prodotti ) ... which involves research into and/or the application of similar technology of Defence significance.

i - "Unrelated Offset" means work performed in Australia by Australian Industry, not related to the development and/or manufacture of ... (prodotti ) ... nor involving research into the application of similar technology of Defence significance.

j - " Equipment" means the ... (prodotti ) ... purchased from ... (Y) ... by the USG for the Commonwealth pursuant to an FMS Contract.

k - " The Supplier" means ... (Y) ... a corporation organised and existing under the laws of the State of .... whose principal office is at ..... State of ...., United States of America.

2 - Purpose of the Agreement

2.1 This Agreement sets forth certain commitments and undertakings by the Supplier and the Commonwealth regarding the implementation of a Programme for Australian Industry Participation.

2.2 It is understood and agreed between the Parties hereto that all of the commitments and undertakings set forth in this Agreement are subject to the following conditions:

a -acceptance by the Commonwealth of a Letter of Offer and Acceptance or an amendment thereto issued by the USG, to include the procurement by the Commonwealth of the Equipment.

b -the placing of an order or an amendment thereto under the FMS Contract by the USG with the Supplier for the procurement of the Equipment.

2.3 It is understood and agreed between the Parties hereto that the commitments and undertakings entered into by the Supplier under this Agreement are subject to:

5 a - compliance with USG regulations in regard to the procurement and transfer of technology and the obtaining by the Supplier of all necessary consents and approvals from the USG.

b - compliance with USG Defence Acquisition Regulations.

c -the requirement that orders shall only be placed in Australian Industry where that industry is as competitive as to performance, quality, price and delivery as the Supplier's usual suppliers.

2.4 The Supplier shall make timely application for all such consents and approvals.

3 - Co-production, Part Production and Cooperative Development

6 3.1 In recognition of orders placed or about to be placed under the FMS Contract by the USG for the Commonwealth valued at US$ ........, the Supplier shall afford Australian Industry the opportunity to participate in, and compete for orders in respect of the Equipment as Australian Industry Participation by way of Co-production, Part Production or Cooperative Development to the value of Australian $ ...... The Supplier shall place such orders for Co-production and Part Production to ensure that it meets its obligations to the USG under the FMS Contract as to the time for delivery of the Equipment.

3.2 The Supplier acknowledges that part of the purpose of placing orders for AIP is to enable Australian Industry to develop skills and technology for the support, maintenance and repair of the Equipment and the Supplier agrees that the orders it places pursuant to the last preceding sub-clause for AIP shall be for the following work:

a - ......

b - ......

............

7 3.3 In the event that the Supplier fails to place orders for Co-production, Part Production or Cooperative development, in accordance with sub-clause 3.1, than it shall pay to the Commonwealth as liquidated damages ...... % of the amount by which the cumulative price of orders placed falls short of the value of Direct Participation and/or Co-production in sub-clause 3.1.

4 - Unrelated Offset

8 4.1 In addition to Direct Participation, Part Production, Co-production or Cooperative Development, the Supplier shall afford Australian Industry the opportunity to compete for orders in respect of Unrelated Offset to the value of Australian $ .......

9 4.2 In the event that the Supplier fails to place orders for Unrelated Offset in accordance with sub-clause 4.1 then it shall pay to the Commonwealth as liquidated damages ..... % of the amount by which the cumulative price of orders placed falls short of the value of Related Offsets in sub-clause 4.1.

4.3 The Supplier shall meet its obligation in relation to Unrelated Offset within a period of not more than ... years from the date of the FMS Contract.

10 5 - Ascertainment of Value

5.1 For the purpose of determining the AIP obligation the total final Australian component of the FMS Contract shall be used including adjustment for escalation of currency exchange fluctuations.

5.2 The value of Co-production, Part Production, Cooperative Development or Unrelated Offset for the purposes of clauses 3 and 4 of this Agreement shall be determined by adding to the price actually paid by the Supplier to the Australian companies or organisations:

a - the value of any administrative expense adequately demonstrated by the Supplier to have been expressly incurred in the achievement of its AIP obligations, where these expenses are not otherwise recovered;

b -the agreed value of any license and royalty fees associated with Australian production order pursuant to clauses 3 and 4 herein, waived by the Supplier.

c - the agreed value of any technology transferred free of cost to Australian manufacturers or R&D organisations or Australian Defence Force maintenance facilities in connection with work placed under this Agreement, which would otherwise and normally have been a charge to the Commonwealth.

11 6 - Credit for Excess

In the event that the Supplier exceeds the AIP obligations, with the agreement of the Commonwealth the excess work value could be held as credit to apply to future purchases of the Supplier's equipment by the Commonwealth or applied to offset existing commitments by the Supplier related to other current Australian Government purchases as mutually agreed.

7 - Records

The Supplier shall maintain records of all AIP activities and shall permit such verification as the Commonwealth may reasonably require to substantiate the relevant claims.

8 - Reports

8.1 The Supplier shall supply at three monthly intervals three copies of brief reports on AIP covering:

a - progress during the period;

b - work performed by individual Australian sub-contractors;

c - AIP achieved during the period, and progressive total;

d - technology transferred;

e - any other forms of AIP achieved;

f - additional AIP avenues being explored; and

g - any problems encountered in achieving AIP orders.

8.2 These reports will be required not later than one month after the end of the period reported on and will be supplied to: ....................., Australia

9 - Meetings

Meetings to review progress toward achievement of the AIP obligations may be held at the request of either party at mutually agreed locations and times.

10 - Arbitration

10.1 In the event that the Parties are unable to resolve a dispute arising under this Agreement by negotiation the provisions of this clause will apply.

10.2 Arbitration shall be conducted in accordance with the following procedures:

a - the proceedings shall be conducted in accordance with the laws regarding arbitration in the Australian Capital Territory in effect at the time such proceedings begin;

b -the proceedings shall be conducted in Canberra in the Australian Capital Territory of the Commonwealth of Australia;

c - subject to paragraph 10.2.d the arbitration shall be conducted by a panel of three (3) arbitrators, one of whom shall be appointed by each party in accordance with paragraph 10.2.d. The third arbitrator shall be appointed by the other two (2) arbitrators, within fourteen (14) days of their appointment.

d - at any time that a party determines that a dispute exists, such party may give notice to the other party, requiring the other party within a period of thirty (30) days of the giving of such notice, to appoint an arbitrator. The party giving the notice shall advise the other party in such notice, the name of the arbitrator appointed by the party. Where the party receiving the notice fails to appoint an arbitrator within the said period of thirty (30) days, the dispute shall be determined by the arbitrator appointed by the party giving the notice, acting as a single arbitrator;

e - the arbitrators shall determine each issue presented to them by a majority vote, and their decision shall be final and conclusive, subject to the rights hereinafter contained. With respect to arbitration proceedings, the provisions of this Agreement shall be interpreted and applied in accordance with the substantive laws of the Australian Capital Territory.

f - the arbitrators shall divide all costs incurred in conducting the arbitration in the final award in accordance with what they deem just and equitable under the circumstances. Each party shall bear the burden of its own counsel fees incurred in connection with arbitration proceedings under this Agreement.

11 - Governing law

This Agreement shall be governed by and construed in accordance with laws from time to time in force in the Australian Capital Territory, irrespective of its place of execution by the parties.

 

12 - Notices

12.1 Any notice, demand, submission or request to be given or made under this Agreement shall be in writing and shall be deemed to have been duly given or made if sent by prepaid airmail post or by cable or telex addressed as follows and, if posted, the notice shall be deemed to have reached the addressee on the next business day of the addressee:

a - by the Commonwealth if addressed to: ................................., USA

b - by the Supplier if addressed to: .............. ............................., Australia

12.2 Either party may notify the other of a change of address by serving notice thereof in the manner provided in this Article.

12.3 Any initiating or other process or document in connection with any litigation or arbitration proceedings between the parties relating to this Agreement may, without prejudice to any other method of service of process as permitted or provided by law, be served:

a - by the Commonwealth on : .................., Solicitor, Canberra, Australia;

b - by the Supplier on : ........................................ ...................., USA;

or at such other address as may be notified by either party in accordance with clause 12.1 and such service shall be deemed effective service on the Supplier or the Commonwealth as the case may be for the purpose of such litigation or arbitration proceedings.

IN WITNESS WHEREOF, this Deed has been executed the day and year first above written.

............................

............................

###

Note:

1 - Legami contrattuali

Benchè il contratto in oggetto veda la presenza diretta di un ente privato statunitense in veste di "Supplier", viene ugualmente fatto un accenno alle intese-quadro intergovernative che stanno alla base dell'intera operazione e che riguardano, in particolare, la fornitura delle specifiche apparecchiature militari oggetto, evidentemente, di un separato accordo.

2 - Obiettivi generali

Già nelle "definitions" vengono indicate le filosofie di sviluppo che l'Australia intende attuare con la realizzazione del contratto in questione, e che assumono le forme di:

. produzione locale di componenti e di parti di ricambio,
. co-produzione delle apparecchiature,
. trasferimento di tecnologie e sviluppo di attività di collaborazione industriale,

nello specifico settore relativo ai beni primari ceduti dagli Stati Uniti e

. sviluppo di attività industriali e di esportazioni australiane in altri settori non necessariamente correlati al prodotto primario.

3 - Piano di sviluppo particolare

In vista delle possibili difficoltà cui potrebbe andare incontro l'industria locale nell'eventuale pretesa di acquisire, sin dall'inizio, una più significativa quota dei componenti richiesti, viene considerata la possibilità di attuare una cooperazione graduale nell'offset diretto, elaborando particolari progetti a medio-lungo termine.

4 - Offset indiretto - definizione generale

L'offset indiretto viene ipotizzato, sia nella esportazione di componenti od apparecchiature per la difesa, dissimili da quelli oggetto della fornitura primaria, che nella esportazione di altri beni industriali australiani totalmente estranei al settore militare.

5 - Controlli e vincoli varî

L'attuazione delle diverse forniture dovrà sottostare ai controlli ed ai limiti fissati dai rispettivi Governi in materia di apparecchiature e sistemi per la difesa e viene stabilito il principio secondo il quale i prodotti australiani dovranno dimostrarsi assolutamente competitivi, in termini di prezzo, qualità e resa.

6 - Offset diretto - entità

Viene indicato il rapporto che dovrà esistere fra il totale dell'offset e quanto di esso dovrà riferirsi alla quota "diretta", lasciando quindi il saldo all'offset "indiretto" (punto 4.1 del contratto).

7 - Penale sulla quota "diretta"

Il mancato raggiungimento della quota di offset "diretto" prevista potrà dar luogo alla corresponsione di una penale a carico del fornitore primario. A differenza di altri contratti visti in precedenza, non viene qui richiesta l'emissione di una idonea fidejussione bancaria; ciò è anche dovuto al particolare rapporto evidentemente esistente fra le parti.

8 - Offset indiretto - penale ed intrasferibilità dell'obbligazione.

Mentre il contratto indica l'entità della penale relativa all'eventuale mancato assolvimento degli obblighi di acquisto di prodotti "non correlati", non menziona invece la eventualità che il fornitore primario ceda a terzi il compito di provvedere a tali acquisti. Quindi si può dedurre che il fornitore primario sia in grado lui stesso di acquistare non solo i prodotti australiani che -pur essendo "unrelated"- riguardano pur sempre il settore delle apparecchiature per la difesa, ma anche gli altri eventuali prodotti completamente "unrelated" con la fornitura primaria.

9 - Determinazione dei prezzi

L'articolo 5 del contratto stabilisce talune basi abbastanza chiare circa il criterio di determinazione dei prezzi delle contropartite. Sembra, peraltro, sorvolare alquanto sulla definizione dei valori dei beni completamente "unrelated". Evidentemente (come spesso accade nelle intese di questo tipo) nelle reali intenzioni delle parti la possibilità di gestire prodotti assolutamente non correlati alla fornitura principale è più che altro vista sotto un profilo di immagine "politica", non molto rilevante ai fini concreti.

11- Clausola di "roll-over"

Mentre il contratto prevede la corresponsione di "penali" in caso di mancato raggiungimento delle quote di offset previste, ipotizza il semplice accreditamento in favore dell'azienda statunitense delle eventuali eccedenze di acquisti rispetto alle quote originariamente previste. Anche in questo articolo si intravvede quindi una volontà delle parti di considerare l'intera operazione come componente di un più vasto accordo, le cui origini ed i cui effetti vanno certamente al di là di quanto traspare dal documento in esame.