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Filippo Martorelli 

   

(English text) CHAIN DRIVE AND ADJUSTABLE SUSPENSION AT FULL SPEED 

Lada Niva Proto is provided with single chain drive for each wheel. So there are four chains, two at the forecarriage and two at the rear axle. The front ones run parallel along the longitudinal axle of the car (left sude picture) with the two axle shafts starting towards the wheels. Power-transmission chains have been proferred for their lightness and simplicity in construction. In fact no differentials are needed otherwise essential if considering a cardan shaft. .

 (Italian text) TRASMISSIONE A CATENA E SOSPENSIONI REGOLABILI IN CORSA La trasmissione della Lada Niva Proto è a catena singola per ogni ruota. Le catene sono dunque quattro, due all'avantreno e due al retrotreno. Quelle anteriori corrono parallelamente lungo l'asse longitudinale della vettura e da esso partono i due semiassi che vanno alle ruote. Le catene di trasmissione sono state preferite per la leggerezza e la semplicità costruttiva. Non sono infatti necessari i differenziali altrimenti indispensabili con la trasmissione ad albero cardanico.

 

 

 

 

 

 

PENDENZA SUPERABILE: oltre il 100% 

(English text) ADJIUSTABLE SHOCK-ABSORBERS 

Forecarriage's trellis-work structure bears two nitrogen shock-absorbers fitted out with 36 positions and two springs laid one upon the other. At the middle of the trellis-work, between the two black mudguards, is positioned a shock-absorber adjustable at once from driving place which puts in plus or minus tension two yellow belts connected with the suspension triangles.Such belts will change the floor level of the offroad acting also as an anti-roll bar. Forecarriage and rear axle's regulations are independent in order to have the best trim's choice for every racing outline. Front suspensions are with double triangles laid one upon the other. The articulation axis of triangles on the frame being leaned backward will improve the operation conditions of suspensions and allow the wheel to absorb any asperity reducung the stress.

(Italian text) AMMORTIZZATORI ULTRAREGOLABILI

 La struttura a traliccio dell'avantreno regge i due ammortizzatori a gas azoto, dotati di 36 regolazioni e di due molle sovrapposte.
Al centro del traliccio, tra i due parafanghi neri, c'è l'ammortizzatore regolabile istantaneamente dal posto di guida che mette più o meno in tensione le due cinghie gialle collegate ai triangoli delle sospensioni.
Queste variano l'altezza dal suolo della fuoristrada e hanno anche la funzione di barra stabilizzatrice.
La regolazione dell'avantreno è indipendente da quella del retrotreno, così da poter scegliere l'assetto ideale su ogni tracciato di gara.
Le sospensioni anteriori sono a doppi triangoli sovrapposti.
L'asse di snodo dei triangoli sul telaio è inclinato all'indietro, per migliorare le condizioni di lavoro della sospensione e permettere alla ruota di assorbire le asperità riducendo le sollecitazioni.

   

(English text) AN ADDITIONAL PEDAL FOR SO MANY SOLUTIONS

A multiple pedal bracket is very typical of this vehicle. A forth pedal sets progressively in action the central differential locking in order to improve traction on scarcely adherent grounds or increase self-propulsion in big and fast bends.

 

 

 

(Italian text)  UN PEDALE IN PIÙ PER TANTE SOLUZIONI

La pedaliera multipla (a lato) tipica di questo veicolo. Il quarto pedale (primo da sinistra) aziona progressivamente il bloccaggio del differenziale centrale per migliorare la trazione sui terreni a scarsa aderenza o aumentare la motricità nei curvoni veloci.

 

 

 

    

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