Question of the
Month
dal sito
www.kinfonet.org
|
Questioner:
I have been listening to you for some time now, but no change
has come about.
Krishnamurti:
'I have been listening to you for some years to your talks and
no change has come about in me.' Then don't listen any more.
Now look, sir, if you listen to somebody for
years, and you see for yourself the beauty of what is being
said, then you want to listen more, then it opens doors to you
which you have never seen before. But if it doesn't, then what
is wrong? What is wrong with the speaker who says these things,
or what is wrong with the listener? Why is it that a man or
woman who has heard the speaker for many years is not changed?
In that there is great sorrow, is there not?
You see a flower, a lovely flower by the
wayside, you glance and pass by. You don't stop to look, you
don't see the beauty, the quiet dignity, the loveliness. You
pass by. What is wrong? Is it that you are not serious? Is it
that you don't care? Is it that you have so many problems that
you are caught up in them, no time, no leisure to stop, so that
you never look at that flower? Or is it that what the speaker is
saying has no value in itself - not what you think about it -
but in itself it has no value? Has it no value? To determine
whether it has or has not, you have to investigate what the
speaker is saying. And to investigate you must have the capacity
to listen, you must look, you must give your time to it.
So is it your responsibility or is it the
responsibility of the speaker? It is our mutual responsibility,
isn't it? Both of us have to look. The speaker may point out,
but you have to look, you have to go into it, you have to learn.
And if your mind is not diligent but negligent, if your mind is
not watching, highly sensitive, it is your doing. This means you
have to learn to change your ways of life; everything has to be
changed to learn a way of living which is entirely different.
And that demands energy; you cannot be lazy, indolent.
So it is our mutual responsibility - maybe
more yours than the speaker - perhaps, sir, you have not given
your life to it. We are talking about life - not about ideas,
not about theories, practices, not even techniques - but to look
at this whole life, which is your life, and to care, for it. And
that means not to waste your life. You have a very short time to
live, maybe ten, maybe fifty years, but don't waste it. Look at
it, give your life to understand it. |
Meeting Life
March, 1974
Santa Monica,
California
|
La domanda del mese
(Traduzione dal
sito www kinfonet.org)
D:
L’ho seguita e continuo a seguirla da tempo, ma non si è verificato
alcun cambiamento..
Krishnamurti “Ascolto da
diversi anni i suoi discorsi, ma non si è verificato alcun
cambiamento in me.” Allora non ascolti più.
Vede, se lei ascolta qualcuno
per anni, e coglie da sé la bellezza di ciò che viene detto, allora
vuole ascoltare ancora, e questo le spalanca delle porte che non
aveva mai visto prima. Se questo non accade, cosa c’è di sbagliato?
Che cosa c’è di sbagliato in chi dice queste cose o in chi ascolta?
Come mai quell’uomo o quella donna che hanno ascoltato per anni non
sono cambiati? Tutto questo è molto triste, non è vero?
Voi vedete un fiore, un bel
fiore sul vostro cammino, gli date un’occhiata e passate oltre. Non
vi fermate a quardare, non vedete la bellezza, la dignità, la
grazia. Passate oltre. Che cosa c’è di sbagliato? E’ perché non
siete seri? Oppure è perché non ve ne importa? E’ perché avete tanti
problemi che vi preoccupano, non avete tempo di fermarvi, cosicché
non guardate mai quel fiore? Oppure quello che dice chi vi parla non
ha valore in sé – non quello che ne pensate voi – ma non ha valore
in sé? Non ha valore? Per capire se ha o non ha valore, dovete
investigare quello che sta dicendo chi vi parla. E per investigare
dovete avere la capacità di ascoltare, dovete guardare, dovete
dargli il vostro tempo.
Allora si tratta della vostra
responsabilità o della responsabilità di chi vi parla? Si tratta
della nostra reciproca responsabilità, non è vero? Entrambi dobbiamo
guardare. Chi vi parla può indicare, ma voi dovete guardare, dovete
entrarci, dovete imparare. E se la vostra mente non è diligente, ma
negligente, se la vostra mente non sta guardando, con tutta le
sensibilità, è affar vostro. Questo significa che dovete imparare a
cambiare il vostro modo di vivere; bisogna cambiare tutto per
imparare un modo di vivere che sia completamente diverso. E questo
richiede energia; non potete essere prigri e indolenti.
Si tratta quindi della nostra
reciproca responsabilità – forse più vostra che di chi vi parla –
forse, lei non ha dato la sua vita a questo. Stiamo parlando della
vita, non di idee, di teorie, di pratiche e nemmeno di tecniche – ma
guardare a questa intera vita, che è la vostra vita, e prendervene
cura. Questo significa non sprecare la vostra vita. Avete un tempo
molto breve da vivere, forse dieci, forse cinquant’anni, non
sprecatelo. Osservate, date la vostra vita per capire.
Meeting Life
March, 1974
Santa Monica,
California
|